Grafika z 3 kołami zębatymi
Grafika z 3 kołami zębatymi

Union Pacific (1939)

7 listopada 2024 / 18:00

Union Pacific (1939)

reż. Cecile DeMille
obsada: Barbara Stanwyck (Mollie Monahan), Joel McCrea (Jeff Butler), Akim Tamiroff (Fiesta), Robert Preston (Dick Allen), Lynne Overman (Leach Overmile) i inni.

DeMille - wielki mistrz klasycznego kina - niewątpliwie reagował na mroczną sytuację polityczną w Europie, gdzie włoski faszyzm, niemiecki nazizm i rosyjski komunizm rywalizowały o pierwszeństwo zachwyconych wyznawców. Pierwsze kilka miesięcy 1938 roku było niespokojne w Hollywood, ponieważ aneksja Austrii przez Adolfa Hitlera zapowiadała coraz bardziej agresywne działania. Zarówno Niemcy jak i Włochy utrudniały życie producentom - odmawiając na swych rynkach wyświetlania filmów, które w jakikolwiek sposób kwestionowały ich ideologie. Hollywood był zależny od Europy w skali prawie jednej trzeciej swoich dochodów. Z drugiej strony każdy miesiąc przyciągał do Hollywood coraz więcej emigrantów z Europy. Opowiadali historie podziału starego świata. I wtedy zapadła w głowie DeMille’a decyzja. Temat podrzucił edytor „Film Daily” Martin Quigley: „Opowiedz historię przepołowienia Ameryki stalową granicą, historię pierwszej transkontynentalnej kolei”. DeMille zalosował monetą by zdecydować, czy powinna to być historia Southern Pacific czy Union Pacific. Ówczesny prezes kolei, William M. Jeffers, cieszył się na filmowy projekt dziejów UP: „Widziałem każdy film o kolei, jaki kiedykolwiek powstał. Wszystkie są pełne nieścisłości. Ten będzie nareszcie prawdziwy”. Zaufanie mistrzostwu dotychczasowego historycznego kina DeMille’a nie kłóciło się oczekiwaniom na imponujące widowisko: „Chcę katastrof kolejowych” – powiedział DeMille - „Chcę zobaczyć eksplozje pary i pękające kotły! Żelazne wnętrzności! Chcę rozbić barykady górskich pasm, zatory śniegu i lodu!” Co gwiazdy miały robić podczas tych eksplozji? DeMille nie miał wątpliwości: „Chcę historii miłosnej, której nikt nigdy nie widział na ekranie. Chcę ludzkiego dramatu! Suspensu. Nie tylko wątpliwości: »Czy im się uda, czy nie?«. To może napisać każdy głupi idiota. Ja chcę węża pod każdym łóżkiem kochanków!” DeMille musiał bowiem dowieźć do mety nie tylko świetny film historyczny, ale także spektakularną rozrywkę. Na premierę współpracując z działem reklamy Paramount, Union Pacific Railroad i miastem Omaha, DeMille zorganizował ogromne wydarzenie. On i grupa gwiazd podróżowali przez Stany specjalnym pociągiem UP, przybywając do Omaha na premierę 28 kwietnia i festiwal o nazwie „Golden Spike Days”. Ponad 300 tysięcy osób, wiele ubranych w stroje z epoki, zgromadziło się w Omaha na to wydarzenie. Trzy kina wyświetlały premierę filmu jednocześnie. Felietonista (i historyk kolei) Lucius Beebe relacjonował wydarzenie: „Większość stanu Nebraska odkopała kapelusze dziadków i pojechała do miasta na wielkie wydarzenia. Festyn towarzyszący filmowi przekroczył wszelkie granice i zachwycił wyobraźnię publiczności bardziej niż cokolwiek, co mógłby wymyślić zespół Paramount. Pan DeMille, który jest przyzwyczajony do absolutnie kosmicznych wydarzeń, także był tym wszystkim trochę oszołomiony”. „Union Pacific” zarobił 3,2 miliona dolarów. To stawiało go w swoim czasie łeb w łeb z takimi hitami jak „Babes in Arms” i „Goodbye, Mr. Chips” — a nawet przed „Dzwonnikiem z Notre Dame”, „Jesse Jamesem”, „Pan Smith jedzie do Waszyngtonu” i „Czarnoksiężnikiem z Krainy Oz”. Tylko jeden film z 1939 roku zarobił więcej. „Przeminęło z wiatrem” zarobiło 18 milionów dolarów. Krytyka nareszcie chwaliła pupila publiczności: „Jego dwadzieścia pięć lat kręcenia filmów zostało upchniętych w jednym filmowym pakiecie”. Dotychczasowi krytycy musieli przyznać, że był to poruszający, amerykański epos filmowy: „DeMille jest jednym z naszych ulubionych tradycjonalistów” — napisał Frank S. Nugent w „New York Times” - „Gdyby nie był taki - nie chcielibyśmy go mieć”.

Wstęp wolny!

Przedstawiamy Wam rozkład jazdy na najnowsze seanse: Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Celuloidowe „historie”

 

Polecamy

Strona powstała w ramach przedsięwzięcia grantowego „Dom otwarty” realizowanego w projekcie „Kultura bez barier” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Recent Posts

Top Categories

Top Tags