Grafika z 3 kołami zębatymi
Grafika z 3 kołami zębatymi

Peter Ibbetson (1935)

24 października 2024 / 18:00

Peter Ibbetson (USA 1935)
reż. Henry Hathaway
obsada: Gary Cooper (Peter Ibbetson), Ann Harding (Mary), Ida Lupino (Agnes) i inni.

Powieści, które cieszyły się masowym zainteresowaniem na przełomie XIX i XX wieku, mogą dać nam współcześnie cenny wgląd w zmieniającą się wrażliwość i rozumienie wartości w nadchodzącej epoce nowoczesnej. Dwa teksty, które pomogły kształtować postromantyczne wyobrażenia o sentymentalnych „soul mates” w nowej rzeczywistości przed i po I-szej Wojnie Światowej, to powieść George’a du Mauriera „Peter Ibbetson” i podobna „The Constant Nymph” Margaret Kennedy. Obie szybko adaptował Hollywood. „Peter Ibbetson” to opowieść o parze kochanków, którzy wcześniej byli niewinnymi sympatiami podczas swych dziecięco-idyllicznych lat w Paryżu, ale w dorosłych latach rozstali się. XIX-wieczny kostium , nawiązujący do obyczajowości i kultury wiktoriańskiej są historycznym i zarazem nostalgicznym punktem odniesienia dla snucia opowieści o idealizowanej miłości, która pokonuje wszelkie przeszkody. Opowiada historię dwójki młodych ludzi, którzy zostali rozdzieleni w dzieciństwie, a następnie połączeni przez przeznaczenie dekady później. W realnym życiu rozdzieleni ponieważ Peter został niesłusznie skazany za morderstwo (w rzeczywistości była to samoobrona). Po latach odkrywają, że mogą śnić o sobie nawzajem i w ten sposób się kontaktować. W ten sposób przeżywają osobne życia paradoksalnie wspólnie. Powieść została najpierw przerobiona na sztukę na Broadwayu, w której zagrali John i Lionel Barrymore oraz Constance Collier. Henry Hathaway zrealizował film „Peter Ibbetson” z 1935 roku z gwiazdorskim udziałem Gary’ego Coopera i Ann Harding. Ciekawe jest, jak w niektórych filmach nakręconych w Hollywood w latach trzydziestych i czterdziestych rozumienie romantycznej miłości łączyło się z wyobraźnią surrealistyczną, która była odnogą psychoanalitycznego ujęcia duchowości. Przejścia między rzeczywistością a fantazją - ukazaną jako surrealistyczna fantasmagoria - zostały zachwycająco sfotografowane w ujęciach Charlesa Langa. Nawet Andre Breton odniósł się do „Petera Ibbetsona” jako do „triumfu myśli surrealistycznej”. Być może to przesadna ocena, ponieważ melancholijny film o przeszłych wcieleniach miłości zawiera ważne elementy chrześcijańskiego światopoglądu. „Peter Ibbetson” tutaj się nie wyróżnia zresztą pośród wielu innych filmów z tego czasu. Paul Hammond zwrócił uwagę na sposób, w jaki duchowa transcendencja niektórych hollywoodzkich filmów miłosnych w historycznym kostiumie podważała ich nowocześnie surrealną treść. Trudno zaprzeczyć, że zakończenie „Petera Ibbetsona” ma związek z historycznym już wówczas poczuciem duchowej transcendencji odwołującym się do pojmowania jej przez chrześcijańskich mistyków. Dzisiaj patrzymy na te „duchowe” elementy filmu inaczej - w perspektywie poetyki fantasy, ale nie było tak w latach realizacji obrazu.

Wstęp wolny!

Przedstawiamy Wam rozkład jazdy na najnowsze seanse: Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Celuloidowe „historie”

Polecamy

Strona powstała w ramach przedsięwzięcia grantowego „Dom otwarty” realizowanego w projekcie „Kultura bez barier” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Recent Posts

Top Categories

Top Tags