Zapraszamy Was do stworzenia kolejnej ekspozycji w Kiosku ze Sztuką – naszym pobliskim obiekcie wystawienniczym.
Marzy nam się kiosk wypełniony kasetami magnetofonowymi przypominający kioski, które mogliśmy oglądać w latach 90. na ulicach naszych miast i miasteczek.
W Polsce – przeżywającej wówczas kulturową transformację – produkcja i sprzedaż kaset odbywały się na „półlegalnych zasadach” z niewielkim poszanowaniem praw autorskich i wykonawczych. Zmianę na lepsze miała przynieść tzw. ustawa antypiracka z 1994 roku, w praktyce jednak rynek potrzebował jeszcze sporo czasu na dostosowanie się do nowych reguł.
Kaseta to artefakt pewnej epoki.
To nośnik, który pamięta amatorskie zapisy z imienin u cioci i chałupnicze audycje nagrywane na radiomagnetofonach typu jamnik… Dzięki niemu powstały domowe archiwa z pierwszymi twórczymi próbami nastolatków, nagraniami piwnicznych zespołów, kabaretów i przemówień polityków. Kasety to wreszcie nieodłączny element całego rynku niezależnego – tzw. Undergroundu, gdzie podziemne wydawnictwa popychały naszą kulturę niezależną – produkując nagrania, ziny i koncerty realizowane w duchu DIY.
Nośniki te, wędrujące z rąk do rąk tzw. pocztą pantoflową, żyły własnym życiem i niewątpliwie wciąż znajdują się w wielu polskich domach. Szukamy takich kolekcji, a ich właścicieli i właścicielki serdecznie zapraszamy do podzielenia się swoimi zbiorami na czas tworzenia tej wyjątkowej ekspozycji. Pochwal się swoim archiwum i jeżeli możesz wypożycz nam ciekawe egzemplarze na czas trwania wystawy.
Wystawa zostanie uzupełniona kolekcją autorskich okładek do kaset stworzonych w latach 1985–1999 przez Andrzeja „Natty B” Kępskiego.
Andrzej to muzyczny entuzjasta, anglista, nauczyciel z długim stażem i tłumacz. Jest m.in. autorem pierwszego polskiego przekładu powieści Jerzego Kosińskiego Steps (Stopnie, Wolna Spółka Wydawnicza, wyd. I 1988, wyd. II 1989).
W siódmej klasie szkoły podstawowej Andrzej dostał w prezencie od taty lampowy magnetofon szpulowy firmy Grundig i dzięki temu wkrótce zgromadził imponującą kolekcję taśm z nagraniami większości ówczesnych wykonawców rockowych. A ponieważ taśma była tylko kopią, kupował także polskie płyty jazzowe i big beatowe.
Pierwszą prawdziwą – czytaj: zagraniczną – płytą, kupioną już w czasach licealnych, był album We’re Only in It for the Money grupy The Mothers Of Invention. Pierwszą zagraniczną płytą jazzową był klasyk Milesa Davisa – Kind Of Blue. Kolekcję reggae otworzyły płyty Burning Speara – Marcus Garvey i jej wersja Garvey’s Ghost.
W czasach licealnych oprócz kolekcjonowania kaset i winyli, Andrzej stawiał pierwsze kroki w przestrzeni muzycznej w założonym z kolegami zespole blues-rockowym (perkusja i czasem „śpiew”). Młodzi muzycy wystąpili kilka razy na szkolnych akademiach i zagrali na imprezie w osiedlowym domu kultury. Zanim jednak zapadła decyzja o nazwie dla grupy, nadszedł czas studiów. Członkowie zespołu rozproszyli się po świecie bez planów reaktywacji.
Studia to nowe doświadczenia, nowi znajomi i coraz więcej muzyki; kolekcja rosła, przybywało inspiracji. Ewoluowała miłość do książek. Do gry wszedł pierwszy prawdziwy gramofon: Daniel firmy Unitra. Skutecznym sposobem na zaspokojenie głodu muzyki okazał się także magnetofon kasetowy Sony z trzema głowicami przywieziony z Londynu. Andrzej uczestniczył też w jazzowych jam sessions w Hadesie – nieistniejącym już lubelskim klubie – głównie jako widz, choć zdarzały się jamy z kolegami jazzmanami lub bębniarzami. Coraz częstsze bywały powroty zza rubieży z ciężkimi bagażami pełnymi winylów i książek. Wreszcie rozpoczął pierwsze gościnne występy z Love Sen-C Music Sound System, z którymi później związał się na stałe. Obecnie Andrzej jest wokalistą zespołu Total i Zator.
Wybrana dyskografia:
Junior Stress & Natty B – Propaganja (2003, LSM Records, CD);
Junior Stress & Natty B – Korupcja (2004, Siódemki.com, 7′′);
Geto Blasta – Na Żywo w Studio/Live Inna Studio (24.IV.2005, Geto Blasta Rcds, CD);
Junior Stress & Natty B – Korupcja (b/w Bob One – Version, 2006, Siódemki.com, 7′′);
Geto Blasta – Własnym Ogniem/Czasem myślę sobie (2008, Siła-Z-Pokoju, 12′′);
Występ gościnny w utworze Junior Stressa Sound System (L.S.M., 2009, Karrot, CD).