Rewolwery na fioletowym tle
Rewolwery na fioletowym tle

Johny Guitar

14 marca 2024 / 18:00
Johnny Guitar (1954)
Reż: Nicholas Ray

Obsada: Joan Crawford (Vienna), Sterling Hayden (Johnny ‚Guitar’ Logan), Mercedes McCambridge (Emma Small), Scott Brady (Dancin’ Kid), Ward Bond (John McIvers) i inni.

Dwa lata przed „Johnnym Guitar” powstało „Rancho Notorious” - niecodzienny western Fritza Langa z Marlene Dietrich w roli starzejącej się piosenkarki w kowbojskim salonie. Dziesięć lat po „Johnnym...” powstał jeszcze bardziej zakręcony feministyczny - western/musical „Cat Ballou” z Jane Fondą i Lee Marvinem, który był nominowany do pięciu Oscarów. Pośrodku powstał nasz unikalny muzyczny western. Muzyki dźwięków i kolorów.

Film jest adaptacją powieści Raya Chanslora, którego bohaterką jest piękna i dojrzała już kobieta o imieniu Vienna, która prowadzi salon na obrzeżach miasteczka w Wyoming. Purytańska mieszczanka imieniem Emma, ​​która jej nienawidzi, szuka pretekstów aby wspólnotę agitować przeciwko wyzwolonej Viennie. Kłopoty zaczynają się, gdy pojawia się gang Dancin’ Kida (byłego ukochanego Vienny), a z pociągu wysiada tajemniczy mężczyzna z gitarą, który zaczyna się interesować się Vienną. Wielka Joan Crawford kupiła prawa do ekranizacji „Johnny Guitar” bo pragnęła zagrać rolę Vienny. Film wyreżyserował legendarny Nicholas Ray i był to jego drugi kolorowy obraz. Na ekranie ukazał się wówczas z ogromną siłą „prowokacyjny talent Raya do posługiwania się kolorem” - jak to określił filmoznawca Peter Wollen. Ta cecha została uznana za dystynktywną oznakę stylu reżysera w jego dojrzałych dokonaniach. Wollen pisał dalej: „Ray używał śmiałych, często ponurych kombinacji odcieniom tych samych walorów: czerwień z czerwienią, zieleń z zielenią lub ostrych barw (jak to zauważył sam Godard) pomarańczowe koszule z cukru jęczmiennego, sukienki w kolorze kwaskowej zieleni, fioletowe pojazdy, niebieskie i różowe dywany.” Ray zaczerpnął wskazówki dotyczące dynamiki kolorów z powieści Chanslora, która przedstawiała Viennę jako „fajną, odważną kobietę w czarnych spodniach i czerwonej jedwabnej koszuli”, która nosiła „chłopięce bryczesy do jazdy konnej”. Reżyser robił niekończące się notatki na marginesach książki i scenariusza, opierając się na opisach Chanslora. Kiedy Crawford w filmie nie była ubrana w czerń rewolwerowca, miała na sobie ostro czerwone bluzki lub oślepiające białe sukienki, „jej usta były pełne i czerwone, odważnie czerwone, pomalowane” (jak pisał Chanslor) „jej czarodziejskie brwi były ciemne i teatralne”. Po raz kolejny, niezależnie od kłopotów na planie i poza nim, Ray udowodnił, że potrafi poradzić sobie z każdą nadwrażliwą gwiazdą. Stworzył z Crawford obraz w gatunku wydawałoby się schematycznym, ale nasycił go swoją osobowością i stylem by uzyskać efekt końcowy, który zadowolił wszystkich. W Europie zachwycony Francois Truffaut używał tylko superlatywów, aby chwalić nową formę jego westernu. „Realizm słów i poetyckie obrazy” – zachwycał się w „Cahiers du Cinéma” – „bardzo to przypomina Cocteau. Ten film to pasmo bezcennych ujęć, prawdziwszych niż sama prawda. (...) To sen, baśń, halucynacyjny western. (...) „Johnny Guitar” to „Piękna i Bestia” westernów, śnienie Dzikiego Zachodu. Kowboje znikają i umierają z wdziękiem baletnic. Odważny, gwałtowny kolor przyczynia się do artystycznego efektu obcości. Odcienie barw są tu żywe, czasem bardzo piękne, a zawsze nieoczekiwane”.

Przedstawiamy Wam rozkład jazdy na najnowsze seanse:

Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych na Nowy Rok!

 

Nadchodzące tytuły:

11 kwietnia 2024, godzina 18.00

Czterdzieści rewolwerów

(Forty Guns, USA 1957)

Reż. Samuel Fuller

25 kwietnia 2024, godzina 18.00

Gwiazda szeryfa

(The Tin Star, USA 1957)

Reż. Anthony Mann

Polecamy

Strona powstała w ramach przedsięwzięcia grantowego „Dom otwarty” realizowanego w projekcie „Kultura bez barier” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Recent Posts

Top Categories

Top Tags