Od przodu i od tyłu (2014)

Grafika projektu Od przodu i od tyłu

„Od przodu i od tyłu”

inspirowane: „Niemcewicz od przodu i tyłu” Karola Zbyszewskiego

scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak

wykonanie: Mateusz Nowak

reżyseria: Stanisław Miedziewski

kostium: Magdalena Franczak

czas trwania: 60 min

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…

Zapraszamy do przeczytania recenzji spektaklu:

 Daniel Klusek, Nasze elity to są błazny, Głos Pomorza, e-teatr.pl

Jarosław Cymerman, Czerep rubaszny, teatralny.pl

Zrealizowano w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin.

Mateusz Nowak – jego pierwsza poważna rola to Ochroniarz w dyskotece, w której Kopciuszek poznał Księcia. Rok później sięgnął po klasykę – w postaci wiekopomnych dzieł Henryka Sienkiewicza – i próbował odnaleźć się kreując Zbyszka z Bogdańca i Stasia Tarkowskiego. W tym też okresie – chłopięcych lat bezgrzesznych – stwierdził, że chce zrobić monodram, i to na podstawie „Pułapki” Tadeusza Różewicza, w której zaczytywał się w miejskiej bibliotece. Spektakl nie powstał, ponieważ nie miał mu kto pomóc. Od zawsze był recytatorem i nieustanne doskonalenie warsztatu słowa zajmowało go od czasów szkoły średniej. Nieudane próby dostania się do szkoły teatralnej nie załamały go. Postanowił oddać się filozofii, a później czytaniu literatury – tyle, że na oceny w indeksie. W 2011 roku, dziesięć lat po silnym postanowieniu „monostworzenia”, zrealizował „teatralność” – teatr jednego aktora wyreżyserowany przez Mistrza tej formy – Stanisława Miedziewskiego. Wiele nagród (m.in.  WROSTJA 2011), liczne prezentacje (Gdańsk, Warszawa, Toruń, Częstochowa, Koszalin. Kijów), a przede wszystkim rozgrzana do czerwoności pasja monodramatyzowania doprowadziła do powstania drugiego spektaklu – „Od przodu i od tyłu” (na podstawie rozprawy doktorskiej Karola Zbyszewskiego „Niemcewicz od przodu i tyłu“). Jako aktor, „czytacz“, performer i lektor zaangażowany lub miał do czynienia z Czytelnią Dramatu, Teatrem Starym, Radiem Lublin, Pracownią Słowa w Lublinie oraz projektami Oprawcy, Tragarze Puchu, Zespół Reprezentacyjny Polski Północnej i Wschodniej.

Nagrody:

1. Nagroda za najlepsze przedstawienie festiwalu na 12. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie.

2. Nagroda indywidualna Bogusława Kierca, Nagroda Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru, Nagroda Dyrektora Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora na 43. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu.

3. Nagroda Publiczności na 29. Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora.

4. GRAND PRIX 7. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramów „42-200 MONODRAM“ w Częstochowie

5. GRAND PRIX 3. Ogólnopolskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora SOLO w Olsztynie.

Polecamy

Strona powstała w ramach przedsięwzięcia grantowego „Dom otwarty” realizowanego w projekcie „Kultura bez barier” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Recent Posts

Top Categories

Top Tags