Gwiazda szeryfa (The Tin Star, USA 1957)
Reż: Anthony Mann
Obsada: Henry Fonda (Morgan Hickman), Anthony Perkins (szeryf Ben Owens), Betsy Palmer (Nona Mayfield), Michel Ray (Kip Mayfield), Neville Brand (Bart Bogardus) i inni.
W tym arcydzielnym późnym westernie klasyczne przygodowe wątki łowcy nagród zderzają się z ceną życiowych doświadczeń i dramatem profesjonalizmu. Morgan Hickman (Henry Fonda) poluje na ludzi z powodu śmierci syna i żony. Był szeryfem i zapłacił wysoką cenę. Zbyt późno odkrył, że ludzie, których przysięgał chronić, nie wesprą go w potrzebie i od tego czasu poświęcił się indywidualnym poszukiwaniom Outlaws - żywych bądź martwych. Morgan odczuwa niewypowiedzianą potrzebę przełamania obsesji na punkcie swej traumatycznej przeszłości. Chce uporać się z urazami i rozpocząć nowe życie.
„Tin Star” wyróżnia się przy tym urzekającym i inteligentnym stylem fotografii wykorzystującej długie perspektywiczne ujęcia. Jest pełen głębokich ujęć, zwłaszcza z wnętrza biura Owensa (Anthony Perkins), które mają podkreślić wszechobecność miasta i jego mieszkańców. Młody stróż prawa musi nauczyć się radzić ze społeczną hydrą. Mann przedstawia każdego ze swoich głównych bohaterów poprzez odpowiadające im przedmioty lub miejsca w przestrzeni. Sfotografowany świat definiuje głównych bohaterów dramatu. Oszczędność słowa na rzecz pracy kamery sprawia, że ekspozycja „Gwiazdy...” jest filmowo dynamiczna, a jednocześnie nie rezygnuje z wprowadzania dyskursu o relacjach i konfliktach tworzących akcję.
Bo film wyraźnie dramatyczny temat konieczności wzięcia osobistej odpowiedzialności, czy to za własne czyny, czy też w obronie dobra wspólnego. Z drugiej strony „Tin Star” pokazuje w tle złe traktowanie rdzennych Amerykanów, ale ten wątek jest jeszcze poboczny, wciąż pozostaje podporządkowany historii mistrza i ucznia znajdującej się w centrum filmu. Duchowo/profesjonalne starcie (bo jest to film o etyce i profesjonalizmie) dwóch głównych postaci prowadzi ostatecznie do samowiedzy obydwu. Następuje z pewnością efektowna zamiana ról - reżyser odwraca wizualny schemat, który sprowadził Hickmana na scenę wydarzeń w filmie, a emocjonalne zmiany w młodym Morganie znajdują dalsze odzwierciedlenie w jego wypowiedzi, że jeszcze znajdzie własne miasto i wróci do roli szeryfa.
Przedstawiamy Wam rozkład jazdy na najnowsze seanse:
Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych na Nowy Rok!
9 maja 2024, godzina 18.00
Człowiek, który zabił Liberty Valance’a
(The Man Who Shot Liberty Valance, USA 1962)
Reż. John Ford