Wsłuchajmy się w istniejący poza czasem nurt zdarzeń, historii i doświadczeń, niesiony przez meandrującą rzekę Wieprz.
Jaka jest jej narracja?
Czy mieszkający nad nią ludzie i zwierzęta tworzą wspólną społeczność?
Czy możliwa jest cisza nad rzeką? Co ona oznacza?
Zamknijmy oczy i wsłuchajmy się w pulsującą życiem wodę.
„Atlas Rzeki Wieprz” to prezentacja multimedialnego archiwum – zarejestrowanych i artystycznie przetworzonych zjawisk związanych z rzeką. Centralnymi elementami naszej narracji są obraz oraz dźwięk. Zebrany materiał poddajemy artystycznej interwencji na żywo. Materiały wizualne przetwarzamy przez miksery wideo własnej konstrukcji, zaś nagrania terenowe wzbogacamy dźwiękiem syntezatorów modularnych. Finalny efekt jest spektaklem-hybrydą. Opowiada o rzece Wieprz, lecz również, przedstawia naszą relację z napotkanym podczas wycieczek „stanem natury”. Bada, opisuje i przetwarza to, co jest częścią ekosystemu rzeki – łącznie z elementami ludzkimi – jednocześnie nabudowując spekulatywne narracje, czy kosmiczno-futurologiczne opowieści.
Koncepcja, obraz, dźwięk, teksty oraz wykonanie: Ludomir Franczak i Piotr Pękala (abq)
Głos / współpraca – Dominika Kryj
Spektakl powstał w ramach projektu „Przestrzenie sztuki” organizowanego przez Centrum Kultury w Lublinie, współfinansowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego.
Ludomir Franczak – artysta wizualny, reżyser teatralny, kurator. Jego prace prezentowane są w galeriach, teatrach, przestrzeni publicznej i festiwalach w Polsce i na świecie. Współpracuje z muzykami (Marcin Dymiter, Robert Curgenven, abq), artystami wizualnymi (Magdalena Franczak, Sebastian Buczek) i teatrami (Schaubude/Berlin, Cross Attic/Praga, Kana/Szczecin, Szwalnia/Łódź), jest członkiem kolektywu, tworzącego polski pawilon na Praskim Quadriennale w 2023 roku.
Zajmuje się problemem pamięci, tożsamości i aktywizmu. Za pomocą działań intermedialnych buduje złożone projekty wykorzystując zarówno sztuki wizualne, dźwiękowe, jak i historię, czy literaturę. Jest autorem wydawnictw artystycznych i dźwiękowych.
Piotr Pękala – absolwent Instytutu Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie. Kurator interdyscyplinarnych projektów artystycznych. Podjął szereg inicjatyw propagujących elektroniczną muzykę eksperymentalną. Nagrywa i występuję pod pseudonimem „abq”. W swoich pracach posługuje się syntezą modularną. Jego utwory oraz improwizowane występy w formule live oscylują wokół rozmaitych nurtów elektronicznej muzyki eksperymentalnej, takich jak — drone, ambient, noise. Dotychczas opublikował dwa minialbumy „abq_spinoza” zainspirowany pismami niderlandzkiego filozofa Barucha Spinozy oraz mini-album „[abq_cave]” oraz [die oder]. Prowadzi działania w ramach inicjatywy „ende neu”, w obrębie której współpracował z artystami wizualnymi i intelektualistami.
Na spektakl zapraszamy 24 marca 2024 o godzinie 19:00 do sali widowiskowej DDK Węglin. Wstęp wolny.