Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Maj 2023
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031EC

Zakończenie sezonu „Spotkań z temperą”

30/05/2023, godz. 17:00    

Grafika promocyjna wernisażu "Spotkań z temperą"30 maja 2023 roku (wtorek) o godzinie 17.00 zapraszamy na wystawę prac Uczestniczek i Uczestników zajęć „Spotkania z temperą”:

 

Aleksandra Basak

Jolanta Bucińska

Justyna Golecka

Anna Janota

Maria Jeżowska

Izabela Kochalska

Magdalena Szwed

Halina Żukowska

Jerzy Żukowski

 

Wernisaż połączony będzie z projekcją filmu „Odrodzenie ikony w Polsce. Szkoła ikonograficzna w Bielsku Podlaskim”.

 

Podlasie traktowane często jako prowincja jawi się w filmie jako bardzo istotny, najważniejszy ośrodek ikonopisarstwa w Polsce i znaczący w Europie. W pewnym sensie nasz region był w centrum tworzenia się czegoś wielkiego, transgranicznego. Mieszkańcy Podlasia powinni się o tym dowiedzieć i czuć z tego powodu dumę, pamiętać, że mamy na naszym terenie wybitne realizacje sztuki sakralnej. Możemy wymienić polichromie w Gródku i Michałowie, ikonostas i sobór w Hajnówce, baptysterium w Bielsku Podlaskim i wiele innych. Krytycy sztuki z zachodniej i centralnej Polski, a także z zagranicy bardzo cenią Podlasie. Odkrywają tu bowiem na wskroś nowoczesną, ale osadzoną w tradycji sztukę sakralną (malarstwo, architektura, witraże), która wspaniale koresponduje z lokalną twórczością i duchowością.

Film “Odrodzenie Ikony w Polsce. Studium Ikonograficzne w Bielsku Podlaskim” to zręcznie zebrana i skondensowana wiedza, którą powinien przyswoić każdy świadomy mieszkaniec Podlasia. Pod pretekstem przedstawienia historii bielskiej szkoły ikonograficznej autor przedstawia bardzo istotny fragment historii całego regionu. Przywołuje częściowo zapomniane, ważne postacie, ale przedstawia również współczesnych podlaskich ikonopisców. Treść filmu sięga dalej niż może sugerować tytuł, rodzi egzystencjalne pytania, zbliża do istoty sztuki sakralnej, do sztuki w ogóle. W przystępny sposób przybliża zagadnienie kanonu ikony, jej “popularności”, nawiązuje do wiary i religijności człowieka, do jego współczesnej kondycji.

 

W filmie występują:

Leoncjusz Tofiluk (założyciel Studium Ikonograficznego)

Ewa Zalewska (kierownik Muzeum Ikon w Supraślu)

prof. Jerzy Uścinowicz (architekt, prof. Politechniki Białostockiej)Maciej Leszczyński (ikonolog, ikonograf, Szkoła ikonografii w Paryżu)

Grzegorz Prokopiuk (ikonograf)

ś. p. Grzegorz Zinkiewicz (ikonograf)

dr Krystyna Czerni (krytyk, historyk sztuki,Kraków)

dr Henryk Paprocki (teolog, filozof,Warszawa)

dr Andrzej Guzowski (tanatolog, wykładowca Uniw. Med. w Białymstoku)

Paweł Iwaniuk (uczeń Studium Ikonograficznego)

Natalia Oniśko – Wasiluk (ikonografka)

 

Twórcy:

Scenariusz, reżyseria, montaż – Piotr Łozowik

Zdjęcia – Marek Włodzimirow , Piotr Łozowik, Irena Łozowik

Mastering – Marek Włodzimirow

Produkcja: Podlaska Bojówka Artystyczna i Stowarzyszenie Edukacji Filmowej.