Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Luty 2017
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728EC

Nic oprócz samotnego serca / Clifford Odets

02/02/2017, godz. 19:00    

nic_procz1„Nic oprócz samotnego serca” (None but the lonely heart, USA 1944, 1 h 53 min.)

obsada: Ethel Barrymore & Cary Grant & Jane Wyatt

scenariusz – Clifford Odets

reżyseria – Clifford Odets

Kurator cykludr hab Rafał Szczerbakiewicz

Tym razem proponujemy Państwu duet między pokoleniami. Brytyjską historię matki i syna. Film opowiada o losach starszej, chorującej kobiety Ma Mott (Ethel Barrymore), która prowadzi sklep. Jej syn lekkoduch Ernie (Cary Grant) podróżuje po świecie i rzadko kontaktuje z matką. Kiedy dowiaduje się, że kobieta jest chora na raka, wraca do domu i próbuje nadrobić stracony czas, pomagając chorej matce prowadzić sklep. Wkrótce oboje angażują się w nielegalną działalność i jedno z nich trafia do więzienia…
Pytany w wywiadach o swój ulubiony film spośród tych, w których wystąpił, Cary Grant najczęściej wskazywał na ten właśnie film. Z jednej strony, trudno zrozumieć entuzjazm aktora, bo to dość klasyczny sentymentalny melodramat, zbudowany na podstawie sztampowego scenariusza i w nie najlepszej reżyserii (zapewne mogło być wiele lepiej bo film pierwotnie miał wyreżyserować Alfred Hitchcock), z drugiej strony – można tą aktorską nostalgię zrozumieć. W żadnym innym swoim filmie Cary Grant nie grał postaci przypominającej tak bardzo… samego Carego Granta, albo ściślej mówiąc – Archibalda Leacha (jego prawdziwe nazwisko). Grant w rzeczywistości był 100% Anglikiem (nie Amerykaninem), pochodzącym ze średnio zamożnej rodziny. Sentyment aktora do filmu wynikał zapewne z nieuniknionych podobieństw miedzy życiem filmowego bohatera a jego własnym środowiskiem, i latami młodości spędzonymi w Anglii. Tworzy Grant w tym filmie – rzeczywiście – jedną ze swoich najlepszych ról dramatycznych. Po roli we wcześniejszym dramacie „Ich dziecko” Stevensa – była to jego druga i ostatnia nominacja do Oscara. Niestety statuetki i tym razem nie otrzymał. Ciekawostką filmu jest londyński akcent, którym posługuje się aktor, sławny Cockney. W drugim planie podziwiamy wielką divę sceny amerykańskiej Ethel Barrymore (nagrodzona za swa rolę Oscarem dla najlepszej aktorki drugiego planu) w zapadającej w pamięć kreacji (wielki jej popis aktorski w finale filmu). Po tej właśnie roli dopiero aktorka zaufała filmowi i przeniosła się do Kalifornii. Ten nieco sztampowy film ratują właśnie dwie błyskotliwe kreacje aktorskie Granta i Barrymore. Tytuł filmu pochodzi od utworu Piotra Czajkowskiego, który można usłyszeć w tle obrazu. Ethel Barrymore za rolę Ma Mott otrzymała Oscara dla najlepszej aktorki drugoplanowej, film był także nominowany w 3 innych kategoriach. W latach 40-tych proletariacki tło filmu traktowane było jako przykład komunistycznej propagandy lewicowego Hollywoodu. Film był Reżyserskim debiutem Odetsa, który potem zasłynął bardziej jako scenarzysta (Dziewczyna z prowincji, Słodki smak sukcesu, Wild in the Country)

 

AKADEMIA ZAPOMNIANYCH ARCYDZIEŁ FILMOWYCH – CARY GRANT

Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych przy DDK „Węglin” w Lublinie ma zaszczyt zaprosić na swój siódmy, tematyczny cykl kina klasycznego – Cary Grant.

Cary Grant (1904-1986). Archetyp Filmowego Amanta w najlepszym kinie gatunków (filmy obejmują lata 30’- 60’ XX wieku). Cary, a właściwie Archibald Alec Leach to angielski aktor z Bristolu pracujący w Hollywood, który swoim brytyjskim akcentem, manierami, niepowtarzalnym wdziękiem i słynną autoironią, uwiódł widzów z całego świata na kilka dekad. Aktor reżyserowany przez największych mistrzów Hollywoodu: Cukor, McCarey, Hawks, Stevens, Hitchcock, Capra, Mankiewicz, Donen. Największemu „Czarusiowi” w dziejach kina partnerują największe Gwiazdy swoich czasów: Mae West, Marylin Monroe, Ginger Rogers, Sophia Loren, Ingrid Bergman, Katherine Hepburn, Audrey Hepburn.

wstęp wolny!