W ramach cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” zapraszamy na siedemnasty pokaz filmu.
Intruz (Stranger, USA 1946) 95 min.
W wojennej odmianie kina noir wyjątkowo mroczną fascynacją był nazizm. Szczególnie niedługi czas po II wojnie światowej próby spektakularnej demonizacji zbrodniczej ideologii przez filmowy wehikuł były częstym zjawiskiem. W filmie ekspresjonistycznego mistrza amerykańskiego kina artystycznego i autorskiego – Orsona Wellesa mamy do czynienia z wyraźnym tego przykładem. Figura zbrodniarza jest tutaj ściśle związana z lękiem przed jego „przebraniem” za normalnego obywatela. „Inny” jest taki jak my, podobny nam zewnętrznie – ostrzega Welles. Jego zbrodniczość jest nieoczywistą możliwością mrocznego wnętrza. Robinson gra tutaj rolę dla siebie nietypową, jest członkiem Komisji Zbrodni Wojennych Aliantów i poszukuje szczególnie niebezpiecznych zbrodniarzy wojennych. Nawrócony religijnie nazistowski fanatyk (w tej roli Shayne) ma mu w tym pomóc. Umożliwia mu ucieczkę z więzienia i jego tropem trafia do małej miejscowości Harper w stanie Connecticut, gdzie, jak ma nadzieję, Shayne może doprowadzić go do swego dawnego przełożonego (w tej roli sam reżyser Welles). Oczywiście Welles również przyjmuje nową tożsamość i jako profesor college’u nie jest szczęśliwy, widząc Shayne który pojawia się w mieście w szczególnym dniu, gdy ma ożenić się z młodszą od siebie córką sędziego Najwyższego Trybunału Sprawiedliwości (w tych rolach Loretta Young i Philip Merivale). Obecność byłego podwładnego oznacza jego dekonspirację. Dusi więc swego dawnego towarzysza jak ten klęka przy modlitwie i grzebie ciało w lesie. Ponieważ nie ma żadnych fotografii zbrodniarza, w którego wciela się Welles, łowca nazistów zmuszony jest wykorzystać podstępnie młodą żonę podejrzanego. Nie jest to łatwe, bo dziewczyna jest zaślepiona idealizującą perspektywą miłości i lojalna. Robinson ostrzega, że naziści: „Wyglądają jak zwykli ludzie, zachowują się jak zwykli ludzie… Zawsze gdy dostrzegą w tym korzyść.”
Obsada: Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Philip Merivale, Richard Long, Konstantin Shayne
Scenariusz – Anthony Veiller
Reżyseria – Orson Welles
Odmiana noir – wojenny
Motywy noir: kobieta w matni, zdrada, paranoja
Wstęp wolny!
Kurator cyklu – dr hab Rafał Szczerbakiewicz
Kontakt – 81 466 59 16
Więcej informacji na temat cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir”
Cykl „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” realizowany przy współpracy z Zakładem Lingwistyki Stosowanej UMCS