Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Maj 2018
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031EC

Intruz

17/05/2018, godz. 18:00    

W ramach cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” zapraszamy na siedemnasty pokaz filmu.

Intruz (Stranger, USA 1946) 95 min.

W wojennej odmianie kina noir wyjątkowo mroczną fascynacją był nazizm. Szczególnie niedługi czas po II wojnie światowej próby spektakularnej demonizacji zbrodniczej ideologii przez filmowy wehikuł były częstym zjawiskiem. W filmie ekspresjonistycznego mistrza amerykańskiego kina artystycznego i autorskiego – Orsona Wellesa mamy do czynienia z wyraźnym tego przykładem. Figura zbrodniarza jest tutaj ściśle związana z lękiem przed jego „przebraniem” za normalnego obywatela. „Inny” jest taki jak my, podobny nam zewnętrznie – ostrzega Welles. Jego zbrodniczość jest nieoczywistą możliwością mrocznego wnętrza. Robinson gra tutaj rolę dla siebie nietypową, jest członkiem Komisji Zbrodni Wojennych Aliantów i poszukuje szczególnie niebezpiecznych zbrodniarzy wojennych. Nawrócony religijnie nazistowski fanatyk (w tej roli Shayne) ma mu w tym pomóc. Umożliwia mu ucieczkę z więzienia i jego tropem trafia do małej miejscowości Harper w stanie Connecticut, gdzie, jak ma nadzieję, Shayne może doprowadzić go do swego dawnego przełożonego (w tej roli sam reżyser Welles). Oczywiście Welles również przyjmuje nową tożsamość i jako profesor college’u nie jest szczęśliwy, widząc Shayne który pojawia się w mieście w szczególnym dniu, gdy ma ożenić się z młodszą od siebie córką sędziego Najwyższego Trybunału Sprawiedliwości (w tych rolach Loretta Young i Philip Merivale). Obecność byłego podwładnego oznacza jego dekonspirację. Dusi więc swego dawnego towarzysza jak ten klęka przy modlitwie i grzebie ciało w lesie. Ponieważ nie ma żadnych fotografii zbrodniarza, w którego wciela się Welles, łowca nazistów zmuszony jest wykorzystać podstępnie młodą żonę podejrzanego. Nie jest to łatwe, bo dziewczyna jest zaślepiona idealizującą perspektywą miłości i lojalna. Robinson ostrzega, że naziści: „Wyglądają jak zwykli ludzie, zachowują się jak zwykli ludzie… Zawsze gdy dostrzegą w tym korzyść.”

Obsada: Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Philip Merivale, Richard Long, Konstantin Shayne

Scenariusz – Anthony Veiller

Reżyseria – Orson Welles

Odmiana noir – wojenny

Motywy noir: kobieta w matni, zdrada, paranoja

Wstęp wolny!

Kurator cykludr hab Rafał Szczerbakiewicz

Kontakt 81 466 59 16

Więcej informacji na temat cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir”

Cykl „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” realizowany przy współpracy z Zakładem Lingwistyki Stosowanej UMCS