Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych
Nowy cykl: „M” jak Medycyna
Dzisiaj, w samym środku epidemii koronawirusa, wszystkich nas bombardują właśnie wezwania, by nie dotykać innych, by się odizolować, by zachować odpowiednią odległość fizyczną. Co to oznacza dla nakazu „nie dotykaj mnie”? Ręce nie potrafią dosięgnąć drugiej osoby – możemy zbliżyć się do siebie tylko od wewnątrz, a oknem na to „wnętrze” są nasze oczy. W dzisiejszych czasach, kiedy spotykasz kogoś bliskiego (a nawet osobę obcą) i zachowujesz odpowiednią odległość, głębokie spojrzenie w oczy może ujawnić więcej niż intymny dotyk.
Slavoj Žižek
Od wrześniu 2021 zapraszamy Państwa serdecznie na cykl (post)pandemiczny, który w zamierzeniu konfrontuje traumatyczne doświadczenie epidemii z refleksją i obserwacją choroby, chorego i lekarza z perspektywy klasycznego kina. Nasz świat półtora roku temu wstrzymał się w swym nieprzytomnym dotąd pędzie, zamknęliśmy się w domowych zaciszach jak bohaterowie Dekamerona. Paradoksalnie umożliwiło to pouczającą introspekcję, refleksję, ćwiczenie sceptycyzmu i autoironii. Opowiedzmy sobie „ludzkie” historie o zdrowiu i chorobie tak by nie zabrakło w tym pozornie „bezludnym” czasie doświadczeń wspólnoty. Odnajdziemy te historie w medialnym odbiciu ekranów. Kino uczy od ponad stu lat czym jest „niejasne zwierciadło” ekranowanych fantazji i lęków ludzkości. Jeszcze raz przekonajmy się na bardzo aktualnym przykładzie cywilizacyjnego kryzysu, że „terapia – szczepionka – choroba – zaraza – lęk” to znaczące sygnały, iż życie nie składa się tylko z przereklamowanej „normalności”. Zdezorientowani przez pandemię mamy punktu odniesień. W nowej sytuacji spojrzymy odważnie w przyszłość poprzez przeszłość. Klasyczne kino w epoce C-19 pokazuje nam i uczy doświadczenia bliskości z dawno minionymi ludźmi, których uwodzicielskie cienie i intymne spojrzenia wciąż odbijają się na filmowej kliszy. Dystans cielesny do tych ekranowych postaci tylko wzmacnia intensywność naszych więzi z nimi, pokazuje wspólnotę uczuć. Jeszcze raz oddajmy głos filozofowi, który jest maniakiem kina zupełnie jak my. Žižek zauważa: Dopiero teraz, kiedy muszę unikać wielu bliskich mi osób, w pełni doświadczam ich obecności, ich znaczenia dla mnie.
Terminy spotkań naszej Akademii w roku kalendarzowym 2022:
3.02.2022
Życie na szali (Bigger than Life, USA 1956, 1g. 35min.)
reżyseria: Nicholas Ray
scenariusz według artykułu Burtona Roueche w „New York Times”: Cyril Hume, Richard Maibaum
obsada: James Mason (Ed Avery), Barbara Rush (Lou Avery), Walter Matthau (Wally Gibbs), Christoher Olsen (Richie Avery), Robert F. Simon (dr Norton) i inni.
10.03.2022
Opętana (Possessed, USA 1947, 1g. 48min.)
reżyseria: Curtis Bernhardt
scenariusz: Silvia Richards, Ranald MacDougall
obsada: Joan Crawford (Louise Howell), Van Heflin (David Sutton), Raymond Massey (Dean Graham), Geraldine Brooks (Carol Graham) i inni.
24.03.2022
Bez wyjścia (No Way Out, USA 1950, 1g. 46min.)
reżyseria: Joseph L. Mankiewicz
scenariusz: Joseph L. Mankiewicz
obsada: Richard Widmark (Ray Biddle), Linda Darnell (Edie Johnson), Stephen McNally (dr Dan Wharton), Sidney Poitier (dr Luther Brooks), Mildred Joanne Smith (Cora Brooks) i inni.
7.04.2022
Lewa ręka Pana Boga (The Left Hand of God, USA 1955, 1g. 27min.)
reżyseria: Edward Dmytryk
scenariusz według powieści o tym samym tytule Williama E. Barretta: Alfred Hayes
obsada: Humphrey Bogart (James ‚Jim’ Carmody), Gene Tierney (Anne ‚Scotty’ Scott), Lee J. Cobb (Mieh Yang), Agnes Moorhead (Beryl Sigman) i inni.
21.04.2022
Za wszelką cenę (Not as a Stranger, USA 1955, 2g. 15min.)
reżyseria: Stanley Kramer
scenariusz wg powieści Mortona Thompsona: Edna i Edward Anhalt
obsada: Olivia de Havilland (Kristina Hedvigson), Frank Sinatra (Alfred Boone), Robert Mitchum (Lucas Marsh), Gloria Grahame (Harriet Lang) i inni.
12.05.2022
Behind The Mask (Wielka Brytania 1958, 1g. 39min)
reżyseria: Brian Desmond Hurst
scenariusz wg powieści „The Pack”: John Hunter
obsada: Michael Redgrave (Sir Arthur Benson-Gray), Tony Britton (Philip Selwood), Carl Mohner (Carl Romek), Niall MacGinnis (Neil Isherwood), debiutująca – Vanessa Redgrave (Pamela Benson-Gray) i inni.
26.05.2022
Granice wytrzymałości (Pressure Point, USA 1962, 1g. 31min.)
reżyseria: Hubert Cornfield
scenariusz wg opowiadania M. Lindnera: Hubert Cornfield
obsada: Sidney Poitier (lekarz), Bobby Darin (pacjent), Peter Falk (młody psychiatra), Marry Muday (hostessa z baru) i inni.
09.06.2022
Shock Corridor (USA 1963, 1g. 41min.)
reżyseria: Samuel Fuller
scenariusz: Samuel Fuller
obsada: Peter Breck (Johnny Barrett), Constance Towers (Cathy), Gene Evans (Boden), James Best (Stuart), Hari Rhodes (Trent) i inni.
Kurator cyklu – dr hab. Rafał Szczerbakiewicz