W ramach cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” zapraszamy na szesnasty pokaz filmu.
Noc i miasto (Night and the City, USA 1950) 95 min.
Tłem powstania filmu w latach komisji McCarthy’ego są lewicowe przekonania Dassina. Producent Darryl F. Zanuck przeczuwał, że będą chcieli usunąć reżysera, a więc wysłał go do Londynu na kosztowną realizację filmu. Kosztowne sceny gwarantowały, że studio nie będzie chciało zwolnić reżysera przed ukończeniem drogiego filmu. Grunt to pieniądze. Co więcej, na podobną zsyłkę wysłana była piękna kobieta fatalna Hollywoodu Gene Tierney. Zanuck uwikłał się z nią w wyniszczający go romans i chciał się jej pozbyć z Ameryki. W ten sposób spotkał się wybitny reżyser i charyzmatyczna aktorka utożsamiana z mrocznym gatunkiem. Dassin nie lubił ideologicznej wymowy książki, którą adaptował. Zrobił więc na jej motywach bardzo autorski film o nocnej demoniczności Londynu. Londyńczycy do dzisiejszego dnia są nim zachwyceni – powstała jedna z najbardziej stylowych noirowych wizji ekspresjonistycznego miasta – pełna zmetaforyzowanych obrazowo portretów zdrady, podstępu, upadku i moralnej korupcji. Destrukcyjny efekt zderzenia ambicji i pieniędzy stały się dla Dassina tematem jednego z najbardziej ponurych i najtwardszych społecznych obrazów społecznych stosunków. Hollywood nigdy dotąd nie był tak bezkompromisowy w krytyce ekonomicznego aspektu nowoczesności. Całkowity brak sentymentalizmu zbliża ten obraz bardziej do kina europejskiego niż amerykańskiego. Nawet w remake’u z 1992 roku z pamiętną rolą Roberta De Niro sentymentalizm był obecny i zepsuł noirowy efekt (obecny w oryginale) kompletnej indyferentności globalnej społeczności XX-wieku. Lewicowość reżysera zatrważała wówczas krytykę. Film miał wyjątkowo słabe recenzje po premierze zarówno w USA jak i Wielkiej Brytanii. Dassain nie zrealizował przez kolejne 5 lat (do sławnego Rififi) żadnego filmu. Realizowany był w ten sposób zakaz i zapis na jego nazwisko. Po latach Noc i miasto uważana jest za arcydzielny kluczowy obraz społecznej odmiany kina noir.
Obsada: Richard Widmark (Harry Fabian), Gene Tierney (Mary Bristol), Googie Withers (Helen Nosseross), Herbert Lom (Kriso), Francis L. Sullivan (Phillip Nosseross), Hugh Marlowe (Adam Dunne), Stanislaus Zbyszko (Gregorious), Mike Mazurki (the Strangler) I inni.
Scenariusz – Jo Eisinger według powieści Geralda Kersha
Reżyseria – Jules Dassin
Odmiana noir – kariera
Motywy noir: zdrada, paranoja, żądza
Wstęp wolny!
Kurator cyklu – dr hab Rafał Szczerbakiewicz
Kontakt – 81 466 59 16
Więcej informacji na temat cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir”
Cykl „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” realizowany przy współpracy z Zakładem Lingwistyki Stosowanej UMCS