Proponowany cykl ośmiu spotkań, to rodzaj zaproszenia do wspólnej, bardzo subiektywnej wędrówki przez krainę muzyki.
Nie chodzi tu bynajmniej o prezentację systematycznej wiedzy muzycznej (której autor zresztą nie ma), raczej o dzielenie się wrażliwością, zachwytem, osobistymi wspomnieniami, nierzadko poruszającymi, często również zabawnymi, z różnego rodzaju imprez i wydarzeń muzycznych. Tematyka spotkań obejmować będzie przede wszystkim kwestię „programowości” muzyki (3 spotkania), jej szeroko rozumianej zdolności „przedstawiania” rzeczywistości, często obecnie poddawanej w wątpliwość, a nawet negowanej. Obok tego rodzaju problemów ogólnych, omawiane i prezentowane będą również zagadnienia bardziej szczegółowe, takie np. jak niespecjalnie znana francuska muzyka klawesynowa i organowa (2 spotkania), czy fascynujący problem wariacji (ile można „wycisnąć” z jednego tematu?). Osobny rozdział (2 spotkania) poświęcony będzie specyficznie rozumianym „cytatom” muzycznym w filmach i sztukach teatralnych, połączony z prezentacją fragmentów konkretnych filmów i spektakli.
Kurator cyklu – prof. Marek Kęsik, znany lubelski meloman. Pracuje w Instytucie Filologii Romańskiej UMCS. Muzyką klasyczną interesuje się od czasu swoich studiów na UJ w Krakowie. Wiedzę „okołomuzyczną” czerpie z różnego rodzaju opracowań (specjalistycznych słowników, encyklopedii, przewodników, monografii). Problematykę muzyczną (szczególnie zagadnienia programowości i wariacji) z powodzeniem wplata w tematykę swoich seminariów magisterskich i innych zajęć z językoznawstwa romańskiego.
W ramach cyklu odbyły się:
Czy muzyka przedstawia rzeczywistość? Część I: Od gdaczącej kury do sunącego łabędzia
Dziewczyna o włosach jak len w zatopionej katedrze
Śpiew syren o wschodzie słońca
Muzyczne „cytaty” w kinie (i nie tylko) – część I
Muzyczne „cytaty” w kinie (i nie tylko) – część II
Toccata variata, czyli rzecz o muzycznej zmienności…
Mylił się Pan, Panie Jarosławie: klawesyny nie są „brzęczącymi pudłami”
Nie tylko Bach (kilka przykładów francuskiej muzyki organowej XIX-go i XX-go wieku)