Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Listopad 2014
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Śpiew syren o wschodzie słońca

27/11/2014, godz. 18:00    

Czy muzyka przedstawia rzeczywistość III,27.11.14-banner kwadratowy

Czy muzyka przedstawia rzeczywistość? Część III – Śpiew syren o wschodzie słońca: muzyczne pejzaże (nie tylko) morskie w utworach orkiestrowych kompozytorów (nie tylko) francuskich XIX i XX wieku

Zapraszamy na trzecie spotkanie z Cyklu „Profesor Kęsik Prezentuje”.

wstęp wolny!

„Morze jest jak dziecko, bawi się i nie wie właściwie co czyni… ma długie włosy i duszę przychodzi i odchodzi, nieustannie zmienne”, mówił Claude Debussy, niedoszły marynarz i wielki miłośnik poezji. Taki właśnie poetycki obraz morza (oceanu) niosą trzy połączone w całość szkice symfoniczne Debussy’ego, obraz uczuć i nastrojów raczej niż przykład „malarstwa dźwiękowego”. „Problematykę morską” porusza kompozytor również w Syrenach – nokturnie na orkiestrę i chór żeński, pełnym tajemniczego (i zwodniczego) piękna. Ale „pejzaże” Debussy’ego, to nie tylko morze. Usłyszeć w nich można również echa gór – Sierra Nevada w Andaluzji (Iberia) i austriackich Alp (Tarantella). W utworach tych uderza „prawdziwość bez autentyczności” – wspaniałe wyczucie ducha muzyki ludowej przy jednoczesnym braku cytatów z folkloru. Zanurzymy się też w atmosferę gorącego, przesyconego erotyzmem (staro) greckiego popołudnia (Prélude à l’après-midi d’un faune). Zgodnie z tytułową zapowiedzią („nie tylko francuskich”) pojawi się, godny głębokiego zachwytu, poemat symfoniczny Zygmunta Noskowskiego Step (fragment), a także arcypopularny Poranek Edwarda Griega (ze suity Peer Gynt). Na koniec, absolutne muzyczne cudo: „Świt” (Lever du jour) Maurice’a Ravela z baletu Daphnis et Chloé – pulsujący światłem i radością obraz zwycięstwa miłości nad złem i agresją…

O Cyklu:

Proponowany cykl ośmiu wystąpień, to rodzaj zaproszenia do wspólnej, bardzo subiektywnej wędrówki przez krainę muzyki. Nie chodzi tu bynajmniej o prezentację systematycznej wiedzy muzycznej (której autor zresztą nie ma), raczej o dzielenie się wrażliwością, zachwytem, osobistymi wspomnieniami, nierzadko poruszającymi, często również zabawnymi, z różnego rodzaju imprez i wydarzeń muzycznych. Tematyka spotkań obejmować będzie przede wszystkim kwestię „programowości” muzyki (3 spotkania), jej szeroko rozumianej zdolności „przedstawiania” rzeczywistości, często obecnie poddawanej w wątpliwość, a nawet negowanej. Obok tego rodzaju problemów ogólnych, omawiane i prezentowane będą również zagadnienia bardziej szczegółowe, takie np. jak niespecjalnie znana francuska muzyka klawesynowa i organowa (2 spotkania), czy fascynujący problem wariacji (ile można „wycisnąć” z jednego tematu?). Osobny rozdział (2 spotkania) poświęcony będzie specyficznie rozumianym „cytatom” muzycznym w filmach i sztukach teatralnych, połączony z prezentacją fragmentów konkretnych filmów i spektakli.

Spotkania prowadzi prof. Marek Kęsik, znany lubelski meloman. Pracuje w Instytucie Filologii Romańskiej UMCS. Muzyką klasyczną interesuje się od czasu swoich studiów na UJ w Krakowie. Wiedzę „okołomuzyczną” czerpie z różnego rodzaju opracowań (specjalistycznych słowników, encyklopedii, przewodników, monografii). Problematykę muzyczną (szczególnie zagadnienia programowości i wariacji) z powodzeniem wplata w tematykę swoich seminariów magisterskich i innych zajęć z językoznawstwa romańskiego.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+