Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Wrzesień 2014
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930EC

Czy muzyka przedstawia rzeczywistość? Część I: Od gdaczącej kury do sunącego łabędzia

25/09/2014, godz. 18:00    

Profesor Kęsik Prezentuje 1,25.09.14-banner kwadratowy

Zapraszamy na pierwszą odsłonę nowego cyklu poświęconego muzyce klasycznej i spotkanie z dobrze znanymi i mniej znanymi muzycznymi „obrazami” w utworach z różnych epok. Usłyszymy utwory takich kompozytorów jak: Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Antonin Dworzak, César Franck, Georg Friedrich Haendel, Feliks Mendelssohn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Jean-Philippe Rameau, Camille Saint-Saëns.

Problem relacji muzyki do rzeczywistości pozamuzycznej jest przedmiotem polemik i dyskusji od bardzo dawna. Starożytni (z Pitagorasem na czele) naukę i muzykę uważali za tożsame, opis muzyki był dla nich równoważny z opisem Wszechświata. Obecnie w muzykologii dominuje pogląd skrajnie odmienny: muzyka nie przenosi znaczeń, nie przedstawia rzeczywistości, jest systemem apeli, których zadaniem jest wywołanie u słuchacza określonych uczuć, stanów emocjonalnych. Nie próbując rozstrzygnąć tego sporu, staram się jedynie przeprowadzić (bardzo ogólną) klasyfikację sposobów funkcjonowania pozamuzycznych określeń towarzyszących niektórym dziełom muzycznym. Obok utworów „ilustracyjnych” (Kura Rameau, Łabędź Saint Saënsa, część III symfonii „z Nowego Świata” Dworzaka), przytaczam takie, których „program” stanowi ekspresja uczuć i wrażeń kompozytora (np. symfonia „Pastoralna” Beethovena, czy „Włoska” Mendelssohna), a także inne, którym pozamuzyczne etykietki przyczepili współcześni im słuchacze (np. preludium „Deszczowe”, czy etiuda „Rewolucyjna” Chopina, symfonia „Jowiszowa” Mozarta) oraz te, w przypadku których elementem pozamuzycznym jest dedykacja (np. symfonia „Haffnerowska” Mozarta). Osobny rozdział, to utwory, którym „program” (bez wprowadzania etykietek jednak) przypisali słynni ludzie pióra (por. Proust i sonata skrzypcowa Francka, Romain Rolland i concerti grossi Haendla).

O Cyklu:

Proponowany cykl ośmiu wystąpień, to rodzaj zaproszenia do wspólnej, bardzo subiektywnej wędrówki przez krainę muzyki. Nie chodzi tu bynajmniej o prezentację systematycznej wiedzy muzycznej (której autor zresztą nie ma), raczej o dzielenie się wrażliwością, zachwytem, osobistymi wspomnieniami, nierzadko poruszającymi, często również zabawnymi, z różnego rodzaju imprez i wydarzeń muzycznych. Tematyka spotkań obejmować będzie przede wszystkim kwestię „programowości” muzyki (3 spotkania), jej szeroko rozumianej zdolności „przedstawiania” rzeczywistości, często obecnie poddawanej w wątpliwość, a nawet negowanej. Obok tego rodzaju problemów ogólnych, omawiane i prezentowane będą również zagadnienia bardziej szczegółowe, takie np. jak niespecjalnie znana francuska muzyka klawesynowa i organowa (2 spotkania), czy fascynujący problem wariacji (ile można „wycisnąć” z jednego tematu?). Osobny rozdział (2 spotkania) poświęcony będzie specyficznie rozumianym „cytatom” muzycznym w filmach i sztukach teatralnych, połączony z prezentacją fragmentów konkretnych filmów i spektakli.

Spotkania poprowadzi prof. Marek Kęsik, znany lubelski meloman. Pracuje w Instytucie Filologii Romańskiej UMCS. Muzyką klasyczną interesuje się od czasu swoich studiów na UJ w Krakowie. Wiedzę „okołomuzyczną” czerpie z różnego rodzaju opracowań (specjalistycznych słowników, encyklopedii, przewodników, monografii). Problematykę muzyczną (szczególnie zagadnienia programowości i wariacji) z powodzeniem wplata w tematykę swoich seminariów magisterskich i innych zajęć z językoznawstwa romańskiego.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+