Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Maj 2017
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031EC

Od przodu i od tyłu

13/05/2017, godz. 18:00    

odprzodu1(4)„Od przodu i od tyłu”

inspirowane – „Niemcewicz od przodu i tyłu” Karola Zbyszewskiego
reżyseria – Stanisław Miedziewski
scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
wykonanie – Mateusz Nowak
kostium – Magdalena Franczak

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…
Z recenzji red. Waldemara Sulisza:
 Spektakl Mateusza Nowaka, według książki “Niemcewicz od przodu i tyłu” to przejmujący, piekielnie aktualny Polaków portret własny. (…) Mateusz Nowak w ciągu 60 minut popisowego aktorstwa zagrał kilkadziesiąt postaci, zaczynając od słów “Stara k*** nareszcie umarła” i dnia śmierci carycy Katarzyny, a następnie monologu z powieści Jerzego Żurka “Casanova”, w którym bohater nie może odbyć stosunku z carycą. Turpistyczne opisy przyrodzenia carycy, niemoc, strach, XVIII wieczna rozwiązłość w pigułce – na widowni robi się nieswojo. A Mateusz Nowak idzie za ciosem.

Z minuty na minutę okazuje się, że kolejne postaci przedstawiane przez aktora jak żywo przypominają współczesnych władców dzisiejszej Polski. Prezesów, ministrów, rzeczników, kochanków i kochanki. Robi się groteskowo, zjadliwie, przejmująco, do bólu.

Nowak gra w kostiumie, który sam w sobie mówi ze sceny. To wpół strój koronacyjny Stanisława Augusta Poniatowskiego, wpół suknia carycy. Brawo Magdalena Franczak. Ogrywa kostium na wiele sposobów, zmienia głos, recytuje, rapuje, opowiada, szepcze. Wysmakowany gest plus niezwykle plastyczna mimika – dają pierwszorzędną, teatralną całość.

Oglądamy klęskę Rzeczypospolitej, którą jej mieszkańcy sami sobie zafundowali. Klęskę barwną, do końca zapatrzoną w złotą wolność. Mateusz Nowak zamienia teatr w lekcję politycznej anatomii. Tnie skalpelem chore tkanki, pokazując groteskowy Polaków portret własny. W tym portrecie boleśnie odbija się polityczne dziś. Wystarczy jedno cięcie skalpelem, by na wierzch wylała się ropa.

“Od przodu i od tyłu” to dojrzały spektakl. Precyzyjnie wyreżyserowany przez Stanisława Miedziewskiego. Kiedy już otrząśniemy się po ostrych scenach, widzimy ile w nim miłości do Polski. źródło: dziennikwschodni.pl

Nagrody:

SPECIAL ACKNOWLEDGEMENT” na 10. International Monodrama Festival „Thespis” w Kiel – Niemcy

Nagroda „Best Young Artist” na 13th International Theater Festival „Saint Muse” w Ulan Bator – Mongolia

Nagroda „Best Male Role” na 13th International Monodrama Festival „ALBAMONO” w Albanii

Nagroda za najlepsze przedstawienie festiwalu na 12. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie

Nagroda Indywidualna Bogusława Kierca oraz Nagroda Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru na 48. Międzynarodowych Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora

Nagroda Publiczności na 29.  Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora

Grand Prix na 7. Przeglądzie Monodramów „42-200 Monodram” w Częstochowie

Grand Prix na 3. Ogólnopolskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora SOLO w Olsztynie

Tytuł STRZAŁY 2014 – WYDARZENIE KULTURY – przyznany przez czytelników lubelskiej Gazety Wyborczej

Nagroda za kreację aktorską na 42. Tyskich Spotkaniach Teatralnych

Grand Prix na 11. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie

Grand Prix za kreację aktorską na 17. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO w Gdańsku

Nagroda Jury dla Najlepszego Aktora oraz Nagroda dla spektaklu od Loży Teatrów Białołęckich na 17. Festiwalu Teatrów Niezależnych „Garderoba Białołęki” w Warszawie

Bilety:

15 zł – pełnopłatny

10 zł – ulgowy (uczniowie, studenci)

5 zł – Seniorzy

Bilety do nabycia w godzinach otwarcia Kasy DDK „Węglin” lub w dniu spotkania na godzinę przed wydarzeniem.

„Bilet za 700 groszy” – limitowana liczba miejsc – rezerwacje: info@ddkweglin.pl lub 814665916

Cykl „T1A” to teatralna scena jednej aktorki lub aktora i zetknięcie ze sztuką teatralną w postaci monodramu. W ramach cyklu prezentujemy spektakle opierające się na jednoosobowym akcie wykonawczym, zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Celem jest stworzenie takiej bazy dla teatru monodramatycznego, który prezentowałby klasyczne spektakle, jak i te nowe. Prowadzenie takiej sceny wzbogaca ofertę kulturalną dla mieszkańców dzielnicy, jak również dla całego Lublina. Bazując na doświadczeniach, gwarantujemy wysoki poziom wykonawczy i interpretatorski naszych gości.

Monodramy prezentowane do tej pory to między innymi: „Classicamente”, wyk. Agata Janczak, „ERFT”, wyk. Ludomir Franczak, „Homogemonia”, wyk. Ewelina Drzał-Fiałkiewicz, „Ja, Maria”, wyk. Mirella Rogozy-Biel, „Kalina”, wyk. Jagoda Rall, „Księga Hioba”, wyk. Stanisława Celińska, „Moja muzyka to ja”, wyk. Ewa Konstancja Bułhak, „Nie porzucaj nadzieje”, wyk. Stanisława Celińska, „November”, wyk. Justyna Jasłowska, „Od przodu i od tyłu”, wyk. Mateusz Nowak, „Odzyskane”, wyk. Ludomir Franczak, „Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holczuszce”, wyk. Jarosław Gajewski, „Osiecka po męsku”, wyk. Marcin Januszkiewicz, „Pięknie ładnie”, wyk. Katarzyna Adamczyk / Teatr Porywacze Ciał, „Porady dobrego Wojaka Szwejka”, wyk. Wojtek Kowalski, „Sonata księżycowa”, wyk. Irena Jun, „teatralność”, wyk. Mateusz Nowak, „Zapis automatyczny”, wyk. Maciej Adamczyk / Teatr Porywacze Ciał, „Żertwa”, wyk. Mateusz Nowak

Materiały wideo:

http://www.ipla.tv/Wysokie-c-monodram-ktory-podbija-europe/vod-6384688#/r-5

https://www.youtube.com/watch?v=TE2P_znrIbQ

https://www.youtube.com/watch?v=pe3DXwQH_B0&list=PLvvCW7CznpTB8ClgwBGiWs5SpGVhQQBVD&index=5

https://www.youtube.com/watch?v=u0lzHMbCSyo&index=4&list=PLvvCW7CznpTB8ClgwBGiWs5SpGVhQQBVD

https://www.youtube.com/watch?v=T1etul7ZnD0&list=PLvvCW7CznpTB8ClgwBGiWs5SpGVhQQBVD&index=3

https://www.youtube.com/watch?v=nEmM_6pUBN8

Recenzje, artykuły i rozmowy związane ze spektaklem:

http://teatralny.pl/recenzje/czerep-rubaszny,671.html

http://www.aict.art.pl/loia-mainmenu-71/3317-od-przodu-i-od-tyu

http://kulturaonline.pl/wrostja,mistrzowskie,monodramy,tytul,artykul,19406.html?p=3

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/180321.html

http://afiszteatralny.blogspot.com/2014/10/od-przodu-i-od-tyu-rez-stanisaw.html

http://teatrdlawas.pl/artykuly/446-monodram-i-monostworzenie

http://okiem-widza.blogspot.com/2015/09/od-przodu-i-od-tyu-ogolnopolski.html

http://kulturaonline.pl/monodram,forma,kontaktu,ze,swiatem,tytul,artykul,19533.html

http://kuriergalicyjski.com/images/archiwum/kg/pdf/kg_2016_1_245.pdf

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+