Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Listopad 2017
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930EC

NADLUDZKA MEDYCYNA

05/11/2017, godz. 16:00    

nadludzka medycyna 300x300W ramach cyklu „T1A” zapraszamy na projekcję monodramu z 1988 roku w reżyserii Waldemara Dzikiego z wybitną kreacją Mai Komorowskiej.

 Nadludzka medycyna” to jeden z najgłośniejszych spektakli Teatru TV, poświęconych Zagładzie. Złożyły się na niego fragmenty wstrząsającego pamiętnika Adiny Blady-Szwajger. Lekarka pediatra, pracownica szpitala im. Bersonów i Baumanów w warszawskim getcie, w warunkach ciągłego niedoboru leków i podstawowych środków do życia, starała się nieść pomoc chorym dzieciom żydowskim, a kiedy pomoc nie była już możliwa, asystowała im w umieraniu.

„– My już wszystko wiemy, pani doktor, my już wiemy, że nie mamy ani mamusi, ani tatusia, i że my też nie przeżyjemy. Ale czy pani doktor będzie z nami do końca? – Tak, Marysiu, zostanę z wami na pewno – powiedziałam. (…) I nagle zrozumiałam, co mogę zrobić z dziećmi, żeby dotrzymać słowa. (…) Wtedy poszłam na górę. Była tam dr Margolisowa. Powiedziałam jej, co chcę zrobić. Wzięłyśmy łyżeczkę i poszłyśmy do pokoju niemowląt. I tak jak przez te dwa lata prawdziwej pracy w szpitalu pochylałam się nad łóżeczkami, teraz tak samo wlewałam w te malutkie buzie ostatnie lekarstwo…”

W styczniu 1943 r., już po wielkiej akcji likwidacyjnej, Adina Blady-Szwajger została przerzucona na aryjską stronę i kontynuowała opór jako łączniczka Żydowskiej Organizacji Bojowej. W czasie powstania warszawskiego ratowała rannych cywilów i powstańców. Po wojnie, przez 40 lat,  pracowała jako pediatra. Wojenna rzeczywistość nieustannie do niej powracała: „Wierzę, naprawdę wierzę, że lekarzem jest się po to, żeby zawsze i wszędzie ratować życie. Przez te 40 lat nie odstąpiłam od tego nigdy. Ale gdzieś pod spodem zawsze myślałam, że nie mam prawa do wykonywania zawodu. Bo przecież nie zaczyna się pracy lekarza od prowadzenia ludzi zamiast do życia – do śmierci. I z tym zostałam. I nic nie pomaga, że wiem, że to wszystko było właśnie po to, żeby ratować ludzkie życie, że to wszystko było konieczne, ale po drodze było coś nie tak, jak trzeba. Może za ciężkie na resztę życia?”.

Maja Komorowska (Maria Tyszkiewicz) urodzona 23 grudnia 1937 w Warszawie. Aktorka teatralna i filmowa, pedagog. Profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, związana z tą uczelnią od 1983 roku. W 1960 roku ukończyła Wydział Aktorski (Oddział Lalkarski) krakowskiej PWST. W 1963 roku zdała eksternistyczny egzamin aktorski. Debiutowała w 1960 roku w Teatrze Groteska w Krakowie. Od 1972 roku jest w zespole Teatru Współczesnego w Warszawie.

Grała w filmach polskich i zagranicznych, m.in. takich jak: „Życie rodzinne”, „Za ścianą”, „Bilans kwartalny”, „Rok spokojnego słońca”, „Cwał” w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, „Dekalog I” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz „Wesele”, „Panny z Wilka”, „Katyń” w reżyserii Andrzeja Wajdy. Stworzyła ponad 30 znaczących ról w spektaklach teatru telewizji. Aktualnie gra w spektaklach: „Mimo wszystko”, J. Murrella w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza w Teatrze Współczesnym oraz w „Szczęśliwych dniach” Becketta w reżyserii Antoniego Libery gościnnie w Teatrze Dramatycznym (premiera w 1995 roku). Bardzo ważne dla Niej są spotkania z publicznością w wielu miastach Polski i zagranicy, na których, m.in. czyta wiersze wybitnych poetów. Jeździ na nie od wielu lat.

Bilety – 5 zł

Bilety do nabycia w godzinach otwarcia Kasy DDK „Węglin” lub w dniu spotkania na godzinę przed wydarzeniem.

Cykl „T1A” to teatralna scena jednej aktorki lub aktora i zetknięcie ze sztuką teatralną w postaci monodramu. W ramach cyklu prezentujemy spektakle opierające się na jednoosobowym akcie wykonawczym, zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Celem jest stworzenie takiej bazy dla teatru monodramatycznego, który prezentowałby klasyczne spektakle, jak i te nowe. Prowadzenie takiej sceny wzbogaca ofertę kulturalną dla mieszkańców dzielnicy, jak również dla całego Lublina. Bazując na doświadczeniach, gwarantujemy wysoki poziom wykonawczy i interpretatorski naszych gości. Kuratorem cyklu jest Mateusz Nowak.

Tytuły prezentowane do tej pory to: „Classicamente”, wyk. Agata Janczak, „ERFT”, wyk. Ludomir Franczak, „Hamlet”, wyk. Peter Cizmar i Andrzej Palko, „Homogemonia”, wyk. Ewelina Drzał-Fiałkiewicz, „Ja, Maria”, wyk. Mirella Rogozy-Biel, „Kalina”, wyk. Jagoda Rall, „Księga Hioba”, wyk. Stanisława Celińska, „Moja muzyka to ja”, wyk. Ewa Konstancja Bułhak, „Nie porzucaj nadzieje”, wyk. Stanisława Celińska, „Nigdy za mną nie płaczcie” wyk. Łarysa Kadyrowa, „November”, wyk. Justyna Jasłowska, „Od przodu i od tyłu”, wyk. Mateusz Nowak, „Odzyskane”, wyk. Ludomir Franczak, „Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holczuszce”, wyk. Jarosław Gajewski, „Osiecka po męsku”, wyk. Marcin Januszkiewicz, „Pięknie ładnie”, wyk. Katarzyna Adamczyk / Teatr Porywacze Ciał, „Porady dobrego Wojaka Szwejka”, wyk. Wojtek Kowalski, „Sonata księżycowa”, wyk. Irena Jun, „teatralność”, wyk. Mateusz Nowak, „Zapis automatyczny”, wyk. Maciej Adamczyk / Teatr Porywacze Ciał, „Żertwa”, wyk. Mateusz Nowak

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+