Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Czerwiec 2017
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930EC

HAMLET

12/06/2017, godz. 19:00    

hamlet1W ramach cyklu „T1A” zapraszamy na spektakl nagrodzony Nagrodą Główną Jury na Przeglądzie Teatrów Nietradycyjnych Kopriva 2012 w Koprivnice (Czechy) oraz Głównymi Nagrodami Aktorskimi dla obu wykonawców oraz Dwiema „Złotymi Czaszkami” przyznanymi przez krytyków 17. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

adaptacja, reżyseria, scenografia i kostiumy – Klaudyna Rozhin

przekład – Zora Jesenska

wykonawcy: Peter Cizmar i Andrzej Palko

premiera – 1.10. 2012, Divadlo Kontra, Spiska Nowa Wieś

Nasz Hamlet to człowiek, który stracił zaufania do świata. Kpi z autorytetów, demaskuje kłamstwa, nie wierzy w dobro i piękno, jest opętany śmiercią. Próbuje i nie potrafi odnaleźć swojego miejsca i sensu swojej egzystencji w świecie, w którym przestały istnieć jakiekolwiek wartości – pozostał tylko wszechogarniający smutek. Hamlet to każdy z nas. Każdy, kto wątpi i szuka. W naszym spektaklu Hamleta gra dwóch aktorów: każdy smutek ma inny odcień, każdy cierpi i wątpi inaczej. Ci sami dwaj aktorzy wcielają się we wszystkie pozostałe role.. Środki inscenizacyjne w spektaklu ograniczone są do minimum, aktorzy kreują kolejne postacie i tworzą świat Elsynoru za pomocą kilku prostych rekwizytów. Ascetyczna przestrzeń i monochromatyczna scenografia podkreśla wyrazistość symboli. Skupiamy się na słowie, fizyczności kreowanych postaci i nawiązaniu intymnego kontaktu z widzem.  Jest to spektakl prawdy i głębokich emocji, pozwalający widzowi na dotarcie do sedna tragedii.

Divadlo Kontra

Czas trwania – 80 minut

Bilety: 10 – pełnopłatny

5 zł – ulgowy (uczniowie, studenci, Seniorzy)

Bilety do nabycia w godzinach otwarcia Kasy DDK „Węglin” lub w dniu spotkania na godzinę przed wydarzeniem.

 

OPINIE               

„Czy w czasach elektronicznych, epoce zbytku i obfitości bodźców, informacji, dźwięków i barw da się robić intymne, ascetyczne spektakle? Widziałam. Da się.”

„Warsztatowa sprawność dwóch aktorów grających „za dziesięciu” jest przebogata.”

„Jeśli ktoś zrobił teatralną esencję (Hamleta) to właśnie Divadlo Kontra.”

Agnieszka Dybek, Dziennik Wschodni, Lublin

„Dzięki fizyczności spektaklu, historia staje się niezwykle prawdziwa, sensualna i zapadająca w pamięć.”

„To, co widzimy na scenie, wciąga nas i nie pozostawia obojętnymi.”

„Złota Czaszka za pomysłowość, wszechstronność i maksymalne poświęcenie aktorów. Za to, że są żywym dowodem na nieśmiertelność szekspirowskiego teatru!”

Tomasz Domagała, „Anatomia HAMLETA po słowacku”, Gazeta Szekspirowska nr 4, 17. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

„Złota Czaszka za niebywały warsztat aktorski i ekspresję.”

Joanna Żabnicka, Gazeta Szekspirowska nr 6, 17. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

 

O TEATRZE DIVADLO KONTRA

Divadlo Kontra założone zostało w styczniu 2007 przez Klaudynę Rozhin, reżyserkę i tłumaczkę od lat mieszkającą w Anglii, oraz słowackiego aktora Petra Čižmára. Pierwszą produkcją Kontry była słowacka prapremiera hitu Marka O’Rowe „Howie a Rookie” (styczeń 2007). Spektakl spotkał się z doskonałym przyjęciem widzów i krytyki. Był prezentowany na licznych festiwalach w Słowacji i za granicą. Otrzymał nagrodę Prekvapenie Novej Dramy 2007, nagrodę słowackiego LitFondu, a także prestiżową nagrodę krytyków DOSKY 2007 – Objav Sezony. Gościnnie  prezentowany był w Pradze, Bristolu, Lublinie i Warszawie, a także na największym światowym festiwalu teatralnym Edinburgh Fringe 2007.

Drugą premierą Kontry (styczeń 2008) był monodram Conora McPhersona „Rum a Vodka” („Wódka z Rumem”). Spektakl prezentowany był na festiwalach Nowa Drama w Bratysławie, Dotyki a Spojenia w Martinie, Sam na Javisku w Trencinie, a także na warszawskim Hajdparku i lubelskim Festiwalu Teatrów Niewielkich. Mimo że od premiery upłynęło już ponad 8 lat, „Rum a Vodka” wciąż cieszy się niesłabnącym powodzeniem: mamy za sobą ponad 400 przedstawień i fanclub, którego członkowie oglądali spektakl po kilkanaście razy!

W czerwcu 2008 odbyła się premiera komedii Marie Jones „Kamene vo Vreckach” („Kamienie w kieszeniach”). Spektakl grany był w niemal wszystkich miastach i miasteczkach Słowacji, a także w Polsce i w Czechach, gdzie obydwaj wykonawcy otrzymali Główne Nagrody za kreacje aktorskie na festiwalu Kopriva 2010 (CZ). Kolejną premierą była wielokrotnie nagradzana sztuka Endy Walsha „Bedbound” (luty 2009). W lipcu 2009 powstał „Smiech v Temnote” („Śmiech w ciemności”), spektakl na który składają się trzy jednoaktówki Samuela Becketta: „Fragment Dramatyczny I i II” oraz „Akt Bez Słów II”. Żadna z miniatur nie była nigdy wcześniej wystawiana na słowackich scenach. Przedstawienie prezentowane było m.in. w Teatrze Studio w Warszawie.

Pierwszą premierą na własnej scenie Divadla Kontra w piwnicy zabytkowej kamienicy w Spisskej Novej Vsi był „Sv.Mikulas” („Św.Mikołaj”) Conora McPhersona (luty 2010). Spektakl prezentowany był w Krakowie i Warszawie, a także w Trencine na festiwalu Sam na Javisku i w Zvoleniu w ramach Zvolenskich Hier Zamockich.

W sierpniu 2010 repertuar Kontry wzbogacił światowej sławy thriller Susan Hill i Stephena Mallatratta „Žena v čiernom” („Kobieta w Czerni”), od 26 lat grany na londyńskim West Endzie. Była to słowacka prapremiera tego tytułu. Spektakl otrzymał Nagrodę Publiczności na festiwalu Kopriva 2014. Kolejną premierą (luty 2011) było „Solo” („Partia Solowa”) Samuela Becketta w wykonaniu Petra Čižmára. Była to słowacka prapremiera tego utworu, który przetłumaczony został na język słowacki po raz pierwszy, specjalnie na zamówienie Kontry.

W październiku 2011 powstał „HAMLET”. W przedstawieniu wszystkie role grane są przez dwóch aktorów. W kwietniu 2012 spektakl nagrodzony został główną Nagrodą Jury na Przeglądzie Teatrów Nietradycyjnych Kopriva 2012 (Czechy), gdzie obydwaj wykonawcy otrzymali Główne Nagrody Aktorskie. Prezentowany był także w Teatrze Druga Strefa w Warszawie, na 17. i 18. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice (2015), na Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gyula na Węgrzech (2016) i Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Wertep (2016).

Następną realizacją Kontry (maj 2012) był monodram Marka Koterskiego „Nienawidzę” w wykonaniu Petra Čižmára, który  na festiwalu Kreminickie Gagy 2013 otrzymał za tę rolę Nagrodą Specjalną ‚Artysta Roku’.

Kolejną szekspirowską premierą (maj 2013) był „MACBETH” Williama Shakespeare’a w adaptacji Klaudyny Rozhin, inspirowanej naukami Eckharta Tolle. Spektakl prezentowany był na 9. Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie, Nocnych Teatraliach Strachy w Krośnie, Festiwalu Teatrów Błądzących w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice, 18. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, na festiwalu WROSTJA 2015 we Wrocławiu (gdzie otrzymał Nagrodę Rady Miejskiej Wrocławia), na Międzynarodowym Festiwalu MonoFest w Turcji, Międzynarodowym Festiwalu Monodramów „Maria” w Kijowie (2016), Mędzynarodowym Festiwalu Monodramów „Atspindys 2016” na Litwie oraz Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Armenii.

Następną produkcją Kontry była słowacka prapremiera „Porucznika z Inishmore” Martina McDonagha (marzec 2015). W maju 2016 odbyła się światowa prapremiera „Chińskiego Maharadży” na podstawie książki Wojtka Kurtyki w adaptacji i reżyserii Klaudyny Rozhin. Spektakl prezentowany był na 12. Spotkaniach z Filmem Górskim w Zakopanem, 21. Festiwalu Górskim w Lądku Zdroju i 24. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Górskich w Popradzie.

Podczas 10 lat istnienia, Divadlo Kontra zagrało ponad 1000 przedstawień nie tylko w Słowacji, ale także w Polsce, Czechach, Niemczech, Armenii, Turcji, na Litwie, na Ukrainie, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.

O cyklu:

Cykl „T1A” to powołanie teatralnej sceny jednego aktora i zetknięcie ze sztuką teatralną w postaci monodramu. W ramach cyklu prezentujemy szereg spektakli opierających się na grze jednego aktora zarówno profesjonalnego, jak i amatora. Celem jest stworzenie takiej bazy dla teatru monodramicznego, który prezentowałby klasyczne spektakle, jak i te nowe. Prowadzenie takiej sceny wzbogaca ofertę kulturalną dla mieszkańców dzielnicy, jak również dla całego Lublina. Bazując na doświadczeniach, gwarantujemy wysoki poziom wykonawczy i interpretatorski naszych gości. Kuratorem cyklu jest Mateusz Nowak.

Monodramy prezentowane do tej pory to między innymi: „Classicamente”, wyk. Agata Janczak, „ERFT”, wyk. Ludomir Franczak, „Homogemonia”, wyk. Ewelina Drzał-Fiałkiewicz, „Ja, Maria”, wyk. Mirella Rogozy-Biel, „Kalina”, wyk. Jagoda Rall, „Księga Hioba”, wyk. Stanisława Celińska, „Moja muzyka to ja”, wyk. Ewa Konstancja Bułhak, „Nie porzucaj nadzieje”, wyk. Stanisława Celińska, „November”, wyk. Justyna Jasłowska, „Od przodu i od tyłu”, wyk. Mateusz Nowak, „Odzyskane”, wyk. Ludomir Franczak, „Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holczuszce”, wyk. Jarosław Gajewski, „Osiecka po męsku”, wyk. Marcin Januszkiewicz, „Pięknie ładnie”, wyk. Katarzyna Adamczyk / Teatr Porywacze Ciał, „Porady dobrego Wojaka Szwejka”, wyk. Wojtek Kowalski, „Sonata księżycowa”, wyk. Irena Jun, „teatralność”, wyk. Mateusz Nowak, „Zapis automatyczny”, wyk. Maciej Adamczyk / Teatr Porywacze Ciał, „Żertwa”, wyk. Mateusz Nowak

Prezentacja spektaklu jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu Slovak Arts Council.

FPU_logo_BIELE_na_Modrom_EN-page-001

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+