Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Listopad 2015
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30EC

Dzieci z jeziora

08/11/2015, godz. 14:00     16:00    

Dzieci z jeziora,DDK Węglin,8.11.15-banner kwadratowy„Dzieci z jeziora”

spektakl inspirowany opowiadaniem „Dzieci z jeziora” Łukasza Orbitowskiego

spektakl powstał z inicjatywy Mateusza Nowaka

reżyseria – praca zbiorowa
słowo – Mateusz Nowak
muzyka – Łukasz Szulc
oprawa wizualna – Ludomir Franczak
światło – Paweł Witek
kostiumy – Magdalena Franczak
produkcja/koordynacja – Urszula Kokoszka

premiera 7 listopada 2015

spektakl dla dzieci i młodzieży w wieku 10-15 lat oraz rodziców

po spektaklu odbędą się warsztaty psychologiczne, które są integralną częścią wydarzenia
koncepcja – dr Monika Nęcka
prowadzenie – Adriana Kucmin

bilety – 5 zł, do kupienia w godzinach otwarcia Kasy DDK „Węglin” oraz na godzinę przed spektaklem

Chłopiec wyjeżdża z ojcem na upragnione wakacje. Niestety krótko po dotarciu na miejsce okazuje się, że ojciec musi pracować. Pozostawiony samemu sobie chłopiec coraz bardziej zbliża się do jeziora, w którym bawią się tajemnicze dzieci…

Na naszych oczach powstaje osobna rzeczywistość – świat, w którym czas płynie inaczej, a dno jeziora porasta tajemniczy ogród pełen mitycznych zwierząt. Elementy przedstawienia, słowo oraz tworzone na żywo obraz i dźwięk, splatają się w jedną całość oddziałując na wszystkie zmysły widza. Spektakl opowiada historię samotności dzieci oraz relacji pomiędzy rodzicami, a dziećmi i czasu im poświęcanego.

„Dzieci z jeziora” to opowieść o chłopcu i jego ojcu. O obietnicach i niebezpieczeństwach ich niedotrzymywania. To opowieść – słowem i obrazem – o trudach w zrozumieniu wzajemnym oraz potrzebie prawdy i przyjaźni. Opowieść ta jest miejscem rozmowy z samym sobą, z rodzicem, z dzieckiem. Praca z nią pozwala na szukanie warstw, kontekstów, odnajdywanie doświadczeniowych podobieństw, dostarczanie ostrzeżeń, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Uświadamia, że nie jest się jedynym doświadczającym podobnego problemu, dostarcza sposobu mówienia o sobie nie wprost, a poprzez doznania bohatera. Doświadczenia postaci dostarczają świadomości istnienia środowisk i mechanizmów korzystających z sytuacji zaniedbania relacji czy rozczarowania dzieci stosunkiem dorosłych do ich potrzeb, oczekiwań i problemów. W dziecku wywołują świadomość możliwości domagania się szacunku i dotrzymywania obietnic. Rodzice mogą dostrzec potrzebę odpowiedzialności w stosunku do dziecka za zachowania, słowa, obietnice. Ukazane zdarzenia wskazują na potrzebę dołożenia starań zrozumienia istotności świata dziecka, równorzędności potrzeb i problemów w stosunku do świata dorosłych. Poprzez pracę z opowieścią, czy to za pomocą działań na niej opartych, tak teatralnych jak i warsztatowych, czy poprzez wspólną lekturę i rozmowę, możemy nie dopuścić do momentu, w którym już bardzo trudno jest coś naprawić. Należy pamiętać, że przewagą dorosłego jest bogactwo doświadczeń, które powinien wykorzystać dla dobra dziecka.

dr Monika Nęcka

Dr Monika Nęcka – pracownik naukowy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz ASP w Krakowie. Członek Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA. Współpracuje z Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie oraz Galerią Bunkier Sztuki. Dokonywała konsultacji merytorycznej książki „Dzieci z jeziora” Łukasza Orbitowskiego.

Twórcy spektaklu:

Ludomir Franczak (1974)
Artysta wizualny, reżyser teatralny, kurator. Jest stypendystą Fundacji Wyszehradzkiej (VARP), MKiDN (2014) i trzykrotnym Marszałka Województwa Pomorskiego, zdobywcą nagrody za najlepszy film eksperymentalny na festiwalu Euroshorts 2007 i laureatem festiwalu Spotkania 2011 Fundacji Łódzkich Spotkań Teatralnych. Nominowany do tytułu „Kulturysta roku 2013” przez dziennikarzy radiowej Trójki. Zajmuje się problemem pamięci i tożsamości. Za pomocą działań intermedialnych buduje złożone projekty wykorzystując zarówno sztuki wizualne, jak i historię czy literaturę. Autor wydawnictw artystycznych. Twórca i współtwórca kilkunastu spektakli teatralnych. Działa na pograniczu dyscyplin, realizując swoje projekty w Polsce (m.in. Scena Robocza/Poznań, Teatr Kana/Szczecin, Festiwal Konfrontacje Teatralne/Lublin, Dni Sztuki Współczesnej/Białystok, Audioart/Kraków) i za granicą (Portugalia, Włochy, Dania, Rosja i in.).

Mateusz Nowak (1986)
Polonista, logopeda, animator kultury, instruktor recytacji. Wszystkie jego działania (zawodowe, artystyczne i aktywność naukowa) związane są z kulturą żywego słowa, recytacją i sztuką mówienia. Recytuje od 1997 roku. Przez osiemnaście lat zdobył około stu nagród i wyróżnień na wojewódzkich oraz ogólnopolskich konkursach recytatorskich. Od 2005 roku zajmuje się instruktażem w dziedzinie recytacji. W 2013 i 2014 roku otrzymał Nagrody Instruktorskie na ogólnopolskich konkursach recytatorskich w Ostrołęce i Skarżysku-Kamiennej. Czterokrotnie (2006, 2007, 2008, 2009) otrzymał stypendium Marszałka Województwa Lubelskiego w dziedzinie twórczości artystycznej – recytacji. W 2014 został Laureatem Lubelskiej Nagrody Kulturalnej „Żurawie” w kategorii SŁOWO. W 2011 był stypendystą Narodowego Centrum Kultury, a 2013 i 2014 Prezydenta Miasta Lublin. W 2011 roku odbyła się premiera jego debiutanckiego monodramu „teatralność”, a w 2014 drugiego spektaklu w poetyce teatru jednego aktora „Od przodu i od tyłu”. Oba monodramy przyniosły mu wiele nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatrów jednego aktora.

Łukasz Szulc (1980)
Perkusista, dj i producent. Od 2005 roku kształci się muzycznie skupiając swą uwagę głównie na kulturze krajów latynoamerykańskich. Jest absolwentem Berlińskiej szkoły PAC. Specjalizuje się w brazylijskim instrumentarium perkusyjnym, którego tajniki zgłębia po dzień dzisiejszy. Współzałożyciel i członek orkiestry perkusyjnej „Sambasim”. W 2009 roku brał udział w trasie koncertowej z Barbossa Trio, wspierając kompozytora i gitarzystę Wagnera Barbose. W 2010 roku uczestniczył w projekcie Brasil Cantado z pianistą Kubą Pałysem i gitarzystą To Brandileone. Przez rok 2012 wspierał akustyczny skład Open Source. Ostatni jego solowy projekt – Snelius Valley to produkcja z domowego zacisza, gdzie wykorzystuje sztukę samplingu, turntablismu, analogowej syntezy oraz perkusyjnych umiejętności.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+