Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Listopad 2013
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Co przedstawia obraz „Las Meninas” („Panny dworskie”) Velazqueza?

14/11/2013, godz. 18:00    

Istnieją dzieła natychmiast rozpoznawalne przez ludzi na całym świecie, nawet przez tych nieinteresujących się sztuką. Stulecia po swoim powstaniu nie przestają fascynować i żyć kolejnymi życiami w reinterpretacjach późniejszych artystów, a także w pop-kulturze i reklamach. Jednocześnie zdarza się, że te najbardziej znane dzieła są zarazem najbardziej nieznane. Na czym polega ich tajemnica? Zachęcamy Państwa do wspólnego zastanowienia się nad ich zagadkami. Zapraszamy do udziału w nowym cyklu spotkań w DDK „Węglin” – „Dlaczego Mona Lisa się uśmiecha?”

Na pierwszym spotkaniu zastanawialiśmy się nad tym kim była Mona Lisa i co kryje się za jej tajemniczym uśmiechem. W listopadzie zapraszamy na spotkanie drugie i kolejne odkrywanie tajemnic dzieł sztuki. 14 listopada spróbujemy odpowiedzieć na pytanie:

 

Co przedstawia obraz „Las Meninas” („Panny dworskie”) Velazqueza?

XIX-wieczny krytyk sztuki Téophile Gautier, gdy po raz pierwszy zobaczył „Las Meninas”, zapytał: „Ale gdzie jest obraz?”, „Co tutaj jest obrazem?”. Ukazana na tym płótnie scena przedstawia artystę malującego jakiś obraz w obecności grupy dworskiej, w komnacie ozdobionej licznymi obrazami i lustrem. Kompozycja jest przejrzysta, wszystkie postaci na obrazie zostały zidentyfikowane, a jednak niełatwo określić co właściwie jest tematem tego dzieła – infantka Małgorzata, para królewska odbijająca się w lustrze, a może sam artysta w trakcie twórczego aktu? Z tym pytaniem mierzą się kolejne pokolenia historyków sztuki, a kolejne pokolenia artystów podejmują motyw „Las Meninas” w licznych trawestacjach. Dlaczego dzieło to tak porusza wyobraźnię i dlaczego pozostaje jednym z najbardziej enigmatycznych obrazów w historii sztuki?

 

Przed nami jeszcze:

12.12.2013, godz. 18.00 – spotkanie trzecie

Tajemnicza „Burza” Giorgionego.

Obraz, o którym Lech Majewski powiedział, że jest „gęsty jak staw pełen alg i węgorzy elek­trycznych”. Tajemnicze dzieło namalowane przez tajemniczego autora, o którego życiu i twórczości wiadomo bardzo niewiele. Temat obrazu do dziś nie został wyjaśniony, choć doczekał się kilkudziesięciu różnych interpretacji – od bukolicznych, przez mitologiczne po biblijne. Kim są przedstawione na płótnie postaci nagiej kobiety karmiącej dziecko i mężczyzny z kijem pasterskim?  W jaki sposób te postaci wiążą się ze sobą nawzajem i dlaczego przedstawiono je na tle burzowego krajobrazu? Co powoduje, że dzieło to jak żadne inne pełne jest dziwnego napięcia?

 

Kuratorka Cyklu:

dr Anna Głowa – asystentka w Katedrze Historii Sztuki Starożytnej i Wczesnochrześcijańskiej KUL. Zajmuje się sztuką późnoantyczną, szczególnie zagadnieniem kontynuacji tradycji starożytnej i jej przeobrażeń w późnym antyku, a także recepcją sztuki starożytnej w późniejszych epokach.

Na wszystkie spotkania wstęp wolny!