Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Październik 2019
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031EC

Urzeczona

31/10/2019, godz. 18:00    

 W ramach cyklu Akademii Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Europejki zapraszamy na pokaz filmu Urzeczona z udziałem Ingrid Bergman w filmie Alfreda Hitchcocka.

Hitch uwielbiał, zwiewne i niemal przezroczyste blondynki. Fascynował go skandynawski typ urody i skandynawski chłód kobiet, które oceniał mizoginistycznie i zarazem obsesyjnie erotycznie. Nie musiały to być od razu Szwedki. Musiały natomiast mieć ten europejski, chłodny wdzięk inteligentnych i zarazem przewrażliwionych kobiet. Taka była Joan Fontaine w jego dwóch filmach, które aktorkę kosztowały rozstrój nerwowy. Taka była Kim Novak w Zawrocie głowy. Najwięcej dystansu zachowała do swego mistrza i mentora nieskazitelna Grace Kelly, która uciekła przed demonicznym reżyserem z Hollywood do Monaco gdzie została księżną. W późniejszych latach norwesko-szwedzką muzą była piękna Tippi Hedren. Ale wzorcem chłodnej, a zarazem niezwykle naturalnej szwedzkiej urody i osobowości była oczywiście wielka Ingrid Bergman. Hitch nie odkrył jej dla Hollywoodu to Michael Curtiz w Casablance (1942) pokazał, że europejskie aktorki wiedzą o mężczyznach wszystko. Oglądaliśmy jej neurozę potem u Cukora w Gasnącym płomieniu (1944). U Hitcha zagrała trzy razy. Widzieliśmy ją w Osławionej (1946) w naszym cyklu Akademii o karierze Cary Granta. Trzeci raz zagrała w filmie kostiumowym Pod znakiem Koziorożca (1949). Chwilę potem musiała opuścić Hollywood w atmosferze obyczajowego skandalu. Tym razem zobaczymy w jej pierwszym filmie u Mistrza – Urzeczonej (1945). Ingrid gra psychiatrę – jej piękny partner pacjenta. Salvador Dali osobiście pomagał przy kolorowych wizualizacjach snów w czarno-białym filmie. Uczta filmowa, która potwierdza diagnozy François Truffaut w jego refleksjach o Hitchcocku: „…wszyscy zgodzą się z twierdzeniem, że jest on jednym z trzech lub czterech aktywnych współcześnie reżyserów, których filmy, obojętnie które, już po kilku minutach oglądania jesteśmy w stanie zidentyfikować. Aby się o tym przekonać, nie musimy nawet szukać sceny z suspensem, bo hitchcockowski styl z łatwością daje się rozpoznać nawet w scenie rozmowy dwóch osób, a ta dzięki dramatycznemu nasyceniu kadru, zupełnie wyjątkowej umiejętności ukazywania gry spojrzeń, oszczędności gestów, mistrzowskiemu zrównoważeniu momentów ciszy i milczenia w trakcie rozmowy, wreszcie dzięki wyjątkowej sztuce wywoływania u widza wrażenia, iż jedna z rozmawiających osób posiada przewagę nad drugą (albo jest zakochana w drugiej, albo zazdrosna o nią itp.), dzięki sztuce sugerowania (poza dialogiem) całej dramatycznej atmosfery, wreszcie dzięki sztuce żonglowania naszymi emocjami zależnie od jego woli i wrażliwości”. Każde z tych zdań idealnie wpasowuje się w klimat Urzeczonej.

Reżyseria — ­­­­­­Alfred Hitchcock

Czas trwania — 1 godz. 51 min.

Wstęp wolny!

Kurator cyklu — dr hab. Rafał Szczerbakiewicz

Więcej informacji na temat cyklu Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Europejki 

Uprzejmie informujemy, że podczas organizowanych działań Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin” wykonuje dokumentację audiowizualną i fotograficzną. Uczestniczki i uczestnicy niewyrażający zgody na publikację wizerunku w celach promocyjnych proszeni są o kontakt z Instytucją.