Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Kwiecień 2018
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30EC

Mieć i nie mieć

19/04/2018, godz. 18:00    

W ramach cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” zapraszamy na kolejny seans filmowy.

Mieć i nie mieć (The Breaking Point, USA 1950) 97 min.

Druga z trzech i niewątpliwie najlepsza adaptacja powieści „Mieć i nie mieć” Ernesta Hemingwaya. Pierwszą zrealizował z Humpreyem Bogartem w 1944 Howard Hawk opierając się tylko na jednej części utworu. Trzecia ekranizacja Dona Siegla z 1958 (The Gun Runners) była obliczona na tani, sensacyjny efekt dla kategorii kina „B”. W naszym filmie, wielkiego klasyka gatunku Michaela Curtiza (Casablanca, Mildred Pierce), znajdujemy się najbliżej emocji behawioralnej prozy mistrza „lost generation”. Co ciekawe scenarzysta skorzystał także z dwóch innych utworów pisarza, by dopełnić Hemingwayowskiego klimatu marynistycznego filmu. Istotne zmiany w stosunku do powieści dotyczą zmiany otoczenia (akcja przenosi się z Kuby i Florydy do Kalifornii i Meksyku) i czasu akcji (przenosimy się z lat 30-tych XX wieku w lata po II wojnie światowej).

Film jest niewątpliwie artystycznym szczytem aktorskiej kariery Johna Garfielda, który debiutował u Curtiza w 1938 roku (Four Daughters). Nikt nie spodziewał się, że osiągnięta dojrzałość Garfielda jest niemal kresem jego pracy i życia. Curtiza i Garfielda w opowiedzianej historii interesowała przede wszystkim alienacyjna teza prozy Ernesta, że człowiek osamotniony nie ma szans przetrwania. Obsesja niezależności manifestująca się w oporze przeciwko zorganizowanym formom zatrudnienia łączy się w filmie z niemal Conradowskim etosem marynarskiej profesji i egzystencjalnym podbiciem mitu morza. Opowieść przebiega w filmie dwudzielnie: historia Harry’ego i jego łodzi miesza się z prywatnym planem jego życia. Melancholijne przekonanie o fatum wiszącym nad ludzkim życiem najlepiej obrazują w filmie wysiłki jego żony pragnącej uchronić ich związek przed katastrofą poprzez naśladowania nawet uczesania swej konkurentki. Predestynacja jest tutaj związana z cyklicznością ludzkiego losu. Smutny, prywatny finał opowieści z figurą chłopca czekającego na nabrzeżu na ojca, który nigdy nie wróci, znakomicie pokazuje związki kina noir z europejskim egzystencjalizmem.

Obsada: John Garfield, Patricia Neal, Phyllis Thaxter, Juano Hernandez, Wallace Ford. Scenariusz – Ranald MacDougall

Reżyseria – Michael Curtiz

Odmiana noir – marynistyczny

Motywy noir – fatum

Wstęp wolny!

Kurator cykludr hab Rafał Szczerbakiewicz

Kontakt 81 466 59 16

Więcej informacji na temat cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir”

Cykl „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” realizowany przy współpracy z Zakładem Lingwistyki Stosowanej UMCS