Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Marzec 2020
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031EC

Marnie

05/03/2020, godz. 18:00    

Grafika kolorowa: niebiesko purpurowe napisy z nazwą cyklu w purpurowym kwadracie W ramach cyklu Akademii Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Europejki zapraszamy na pokaz filmu Marnie z udziałem Tippi Hedren w reżyserii Alfreda Hitchcocka.

Marnie to późny Hitch: autorefleksyjny, dopowiadający swoje obsesje w bardziej złożonych dramatach. Film jest samym jądrem tetralogii poświęconej kompleksowi przestępstw motywowanych seksualnie, który rozpoczął się od Złodzieja w hotelu, kontynuował poprzez Psychozę i skończył bardzo późną, niezbyt udaną Intrygą rodzinną. Osobna i trwała wartość Marnie w obrębie tego cyklu polega jednak na odsłonięciu psychoanalitycznego tła kina mistrza: badaniu relacji przeszłości z teraźniejszością oraz poszukiwaniu ukrytej, autentycznej osobowości straumatyzowanej bohaterki. Podczas gdy Psychoza diagnozowała złośliwą chorobę psychiczną toczącą nowoczesną niepełną rodzinę, a Ptaki pokazywały chirurgicznie brutalne przecięcie tejże rodziny samolubnym pożądaniem, to Marnie jest w sumie filmem pozytywnym, bo terapeutycznym. Bohaterka rozpoczyna proces zabliźniania psychicznych ran zarazem zbrodniarki i ofiary (bo w tym filmie to jedna i ta sama społeczna rola). To jest w związku z tym film o niełatwym procesie godzenia się ze sobą, ze swoimi wewnętrznymi przemilczeniami — coś, do czego Norman Bates w swoim hotelu nie był zdolny, a społeczność w Ptakach odkryła jako pokutę dopiero w samym finale opowieści. W każdym z tych filmów jądrem kryzysu osobowości jest ukryta i demoniczna rola Matki, rozumianej jako punkt depresji, która dosłownie i autorytarnie zarządza repozytorium przeszłości i ukrytych w niej kompleksów.
Artystyczne bogactwo pokazywania psychologii w tym filmie reżyser bezwzględnie zawdzięczał Tippi Hedren (po raz drugi u niego na ekranie po Ptakach„). Aktorka daje widowni niezwykle precyzyjny spektakl objawów i symptomów zaburzonej psychiki kobiecej. Jej gra tym bardziej imponuje, że był to szczególnie trudnych okres jej przemocowych relacji z reżyserem, opisanych szczegółowo w autobiograficznej książce The Dark Side of Genius. Podwójność jej gry, np. w scenie gdy budzi się w niej dziewczynka/ofiara, po prostu przeraża swym mistrzostwem.

Reżyseria — Alfred Hitchcock

Czas trwania — 2 godz. 10 min.

Wstęp wolny!

Kurator cyklu — dr hab. Rafał Szczerbakiewicz

Więcej informacji na temat cyklu Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Europejki 

Uprzejmie informujemy, że podczas organizowanych działań Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin” wykonuje dokumentację audiowizualną i fotograficzną. Uczestniczki i uczestnicy niewyrażający zgody na publikację wizerunku w celach promocyjnych proszeni są o kontakt z Instytucją.