Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”,  ul. Judyma 2a,  20-716 Lublin    /    telefon: (81) 466 59 10    /    fax: (81) 466 59 11   /   e-mail: info@ddkweglin.pl

DDK Węglin
DDK Czuby Południowe
Listopad 2018
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930EC

Juliusz Cezar

15/11/2018, godz. 18:00    

W ramach cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Trans-Literacje” zapraszamy na pokaz filmu „Juliusz Cezar” według dramatu Williama Szekspira pod tym samym tytułem.

Współdziałanie przemocy i porządku społecznego jest częstym tematem w sztukach historycznych Szekspira, ale także w jego wizjach przedchrześcijańskiego Zachodu. Taki jest szekspirowski „Juliusz Cezar”, który stał się budulcem fascynującego thrillera politycznego amerykańskiego kina. Wersja filmowa tego politycznego szekspirowskiego dramatu znalazła swe spełnienie w niepokojąco rezonującej aktualizacji. Wydarzenia polityczne XX wieku stały się inspiracją Josepha Mankiewicza nieprzypadkowo w 1953, u szczytu zimnej wojny i radykalizacji bipolarnego konfliktu dwóch ideologii nowoczesnych. „Juliusz Cezar” w filmowej adaptacji nie tylko spogląda wstecz na dzieje totalitarnego nazizmu, ale z perspektywy świata komunistyczno/liberalnego rozważa też konsekwencje klęski nazistowskiej utopii. Atmosfera totalitarnego zagrożenia obejmuje w diegezie filmu różne warstwy opowieści. Dzieje walki Antoniusza o koronę Cezara w republice. Ale też wysiłki Kasjusza, który przekonuje Brutusa do gwałtownej radykalizacji metod politycznych, aby powstrzymać Cezara na jego drodze do jedynowładztwa.

Aktorskie osiągnięcie Marlona Brando w roli Antoniego zaskoczyły w swoim czasie wszystkich; krytycy i publiczność, którzy sądzili, że ekspresja aktora ogranicza się do ponurego, niewyraźnego bełkotu i libidalnego wycia, nie byli przygotowani na tak rewelacyjne odegranie na ekranie czystej Makiawelicznej przebiegłości. Antoniusza w interpretacji Brando motywuje ekstremalne pragnienie władzy i nic więcej: jego poparcie dla Cezara, jego chytre negocjacje z zabójcami Cezara i jego publiczny elegijny teatr podczas pogrzebowej mowy są popisem czystej i pragmatycznej polityczności, walki o władze samej w sobie. Krótko po rozpoczęciu swej retorycznej oracji Antoniusz Szekspira przerywa, by odzyskać samokontrolę i pozwolić swojemu ludowemu audytorium wchłonąć i skomentować słowa, które już wypowiedział. Antoniusz Brando odwraca się w tym momencie tyłem do tłumu – pozornie aby ukryć swe wzruszenie. Mankiewicz pozwala nam spojrzeć na jego odwróconą twarz, którą wypełnia nie smutek, ale zimna radość z efektu i wpływu, które jego słowa i gesty już wywarły. Takich twórczych ingerencji jest w filmie wiele więcej. Szekspir jest w filmie najważniejszą, ale niejedyną inspiracją. Mankiewicz nie ogranicza się tylko do tekstu dramatu. Korzysta również z tekstu z Plutarcha, cytowany na ekranie – rozszerza kulturowe konteksty i ekstrapoluje sensy dramatu. Co ciekawe do tej samej politycznej epoki świata i tej samej tematyki triumfalnie powróci po kilku latach w swym legendarnym gigancie historycznym „Kleopatra” (1963).

Reżyseria – Joseph Mankiewicz

Obsada: Louis Calhern, Marlon Brando, James Mason i inni

Czas trwania 2 godz.

Wstęp wolny!

Kurator cykludr hab. Rafał Szczerbakiewicz

Więcej informacji na temat cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Trans-literacje”