W ramach cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” zapraszamy na pokaz filmu „Bagnet na broń”.
Podczas wojny koreańskiej amerykański pułk w panice wycofuje się z pokrytych śniegiem południowo-koreańskich gór. Pluton prowadzony przez młodego, niedoświadczonego porucznika (Hill) i dwóch podoficerów Rocka i Lonergana (O’Shea i Evans) pozostaje na swoich pozycjach, by choć przez chwilę powstrzymać nadciągającą w wielkiej sile chińską Armię Czerwoną, tak by ich pułkowi frontowi towarzysze mieli szansę na ucieczkę i przetrwanie. Pluton będzie powoli i nieuchronnie dziesiątkowany… Autorskie kino Samuela Fullera słynęło z kontrowersyjnych i obyczajowo ryzykownych obrazów (jak inny obraz z koreańskiej wojny „The Steel Helmet” 1951, „The Naked Kiss” 1964, „White Dog” 1982). Zapewne też to dlatego jego filmy wojenne daleko odbiegały od hollywoodzkich schematów. Wojenny noir w jego wydaniu wyraża się prostotą i personalną perspektywą detalicznego portretowania żołnierzy. Kompletnie pozbawione sentymentalizmu, skłonności konsolacyjnych, ideologicznych zapędów i drażniącego dydaktyzmu. Nie ma tutaj miejsca na „macho” ideologię wojny, nie powiewają sztandary, nie ma czasu na żałobę po poległych. Zamiast tego krwiste rozmowy żołnierzy dające wgląd w proste prawdy wojennej rzeczywistości. Męskie, mocne i bezkompromisowe kino wyszło bowiem spod ręki wieloletniego dziennikarza nowojorskich gazet. Doświadczenie prasowe reżysera ofiarowało mu umiejętność realistycznej obserwacji perspektywy żołnierza uwikłanego w spiralę okrucieństwa. Ale zarazem nie jest to film realistyczny w sensie historycznej i dokumentarnej wiedzy o konflikcie. Niektórzy twierdzą, że na Fullera w jego estetycznej prostocie mocno wpływała estetyka noirowych komiksów, publikowanych w amerykańskiej prasie lat 40’. Jeśli tak, to znacznie podbiła ona wizualną wartość filmowej opowieści, a reżyser do dzisiaj uznawany jest za prekursora tzw. pulp movies i jednego z pierwszych przedstawicieli neo-noiru.
Bagnet na broń (Fixed Bayonets, USA 1951) 92 min.
Obsada: Richard Basehart, Gene Evans, Michael O’Shea, Craig Hill, Skip Homeier, Richard Hylton
Scenariusz – Samuel Fuller
Reżyseria – Samuel Fuller
Odmiana – wojenny
Motywy noir: fatalizm, paranoja
Wstęp wolny!
Kurator cyklu – dr hab Rafał Szczerbakiewicz
Kontakt – 81 466 59 16
Więcej informacji na temat cyklu „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir”
Cykl „Akademia Zapomnianych Arcydzieł Filmowych – Kolory Noir” realizowany przy współpracy z Zakładem Lingwistyki Stosowanej UMCS